Vreemd bericht, vandaag 10 april op Radio 1 en in De Telegraaf. Volgens dat bericht constateert Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) dat meer concurrentie op de postmarkt alleen maar lijkt te zorgen voor hogere verzendkosten, bijvoorbeeld door hogere postzegelprijzen. Is dat economie anno 2019? Dat concurrentie zorgt voor hogere prijzen?
Trouwens, het woordje ‘lijkt’ is niet bepaald wetenschappelijk. Met een letter extra, de letter b, vooraan, zou ik het meer waarde hebben gegeven. De staatssecretaris past nu de wet aan, zodat de concurrentie tussen de bezorgbedrijven niet langer bevorderd wordt. De wet was de afgelopen tien jaar zo ingericht dat nieuwe toetreders makkelijker in de postmarkt konden instappen. Het daar aan voorafgaande logische inzicht was dat de kwaliteit gewaarborgd bleef en de tarieven voor zakelijke gebruikers daalden. Een logische economische wetmatigheid.
Maar anno 2019 is de wereld (b)lijkbaar 100 procent anders, de economische wetten gelden niet meer. Want: ‘de wereld ziet er anders uit, met een postvolume dat meer dan gehalveerd is’. Ok, postbezorgers lopen met half gevulde tassen en overheadkosten wegen zwaarder. Logisch, maar laat de markt dat dan zelf oplossen. Om dan concurrentie te verbieden gaat ver. Te ver.
De achterliggende aanleiding is de geplande overname van Sandd door PostNL, zie ons artikel op 14 maart over deze kwestie: https://printmatters.nl/nieuws/2019/03/14/postdialoog-is-doorgestoken-kaart.html. De prijs van de gewone postzegel voor de consument is de afgelopen jaren flink gestegen. Je kan er van uitgaan dat dat beleid na zo’n overname gewoon doorgaat. Voor bedrijven, de zakelijke markt, die veel post versturen, zoals uitgeverijen en verzekeraars en uiteraard grafische-, mail- en bezorgbedrijven zijn dit onzekere tijden. Met een monopolist weet je zeker dat de prijzen omhoog gaan. En wie help je met dat beleid? Niemand. Oja, toch wel: de aandeelhouder van de overgebleven monopolist.
Robbert Delfos
Hoofdredacteur PRINTmatters