Abonneren  Inloggen

Tips om je webshop naar een hoger niveau te tillen

21 januari 2025

Heel wat ondernemers begeven zich vandaag de dag in de wereld van e-commerce. Geen wonder, want hier is de allergrootste doelgroep te vinden. Mensen shoppen niet alleen graag online, het is ook simpelweg een gewoonte geworden. Een fysieke winkel bezoeken? Dat is tegenwoordig helemaal niet meer nodig. Dat maakt dat je als ondernemer echt zichtbaar moet zijn binnen de wereld van e-commerce om je klanten te behouden.

Heel wat ondernemers begeven zich vandaag de dag in de wereld van e-commerce. Geen wonder, want hier is de allergrootste doelgroep te vinden. Mensen shoppen niet alleen graag online, het is ook simpelweg een gewoonte geworden. Een fysieke winkel bezoeken? Dat is tegenwoordig helemaal niet meer nodig. Dat maakt dat je als ondernemer echt zichtbaar moet zijn binnen de wereld van e-commerce om je klanten te behouden. Dat betekent uiteraard ook dat je met kop en schouders boven de concurrentie uit moet torenen. Dit blijkt echter lastiger dan veel mensen denken. Want hoe til je je webshop naar een hoger niveau als het aanbod zo ontzettend groot is? In dit artikel geven we enkele essentiële tips waarmee jij de concurrentie altijd één stap voor bent. 

Fulfilment uitbesteden 

Het gehele logistieke proces omtrent je webshop is een heel gedoe om goed bij te houden. Zeker naarmate je bedrijf verder groeit en de order blijven binnenstromen. Hoe ga je deze allemaal zo snel mogelijk verwerken? Moet je dan ook personeel in gaan schakelen? Waar stal je al deze producten? Blijft er überhaupt nog wel tijd over voor productontwikkeling, marketing en klantencontact als je alleen maar bezig bent met de logistiek? Het is goed om hierbij stil te staan. Het logistieke deel van je webshop kan namelijk ongelooflijk veel tijd kosten. Als je dit niet op de juiste manier aanpakt, kan dit je absoluut de kop gaan kosten. Om nog maar te zwijgen over de extra kosten die het oplevert. 

Een andere mogelijkheid is het uitbesteden van de fulfilment aan een fulfilment partner. Een fulfilment partner als Monta biedt de mogelijkheid om een webshop koppeling te installeren, zodat je altijd inzicht hebt in de bijbehorende processen en precies kunt ontdekken hoe de zaken gaan. Zo blijf je volledig in controle, terwijl de logistiek door professionals wordt aangepakt. 

Dit biedt de ruimte om meer aandacht te geven aan andere belangrijke bedrijfsprocessen. Zo krijg je de mogelijkheid om meer aan productontwikkeling te doen. Bovendien is het ook goed om te beseffen dat je de logistiek nooit zo goed aan zult pakken als de mensen die dit dagelijks doen en jaren ervaring hebben. Door het uit te besteden weet je dus ook nog eens zeker dat de kwaliteit er dik op vooruit gaat. Zo kan je een betere klantenervaring bieden. 

Ontdek meer over jouw doelgroep 

Wie is jouw doelgroep eigenlijk? Probeer deze eens te omschrijven. Denk aan leeftijd, interesses, geslacht en ga zo maar door. Het is belangrijk dat je deze specifieke doelgroep ook daadwerkelijk weet aan te spreken. Door diversiteit in je webshop te brengen, ben je in staat om meerdere groepen aan te spreken en tegelijkertijd een betere emotionele verbinding te leggen. Probeer de mens achter het merk te laten zien. Toon interesse in je doelgroep en weet ze te raken. Op die manier zal de binding met jouw product en merk alleen maar verder toenemen. Dit is absoluut goud waard en essentieel voor het succes van je bedrijf. 

Maar hoe ga je het persoonlijke contact met je doelgroep aan? Er zijn verschillende manieren. Een van de beste methodes is door social media aan te spreken. Je kunt bijvoorbeeld de doelgroep live meenemen in je werkzaamheden. Toon dat je bezig bent met het ontwikkelen van nieuwe producten, bespreek waarom het logistieke deel bijvoorbeeld aan een partner zoals Monta.nl wordt overgelaten en hoe jij zeker weet dat je de klant het beste kunt helpen. Sta ook open voor vragen en beantwoord deze eventueel in een live. Op die manier verdiep je het contact met de doelgroep. 

Denk goed na over jouw retourbeleid 

Producten die retour worden gestuurd. Je kan er niet omheen als webshop-eigenaar. Toch levert dit ook een flinke kostenpost op. Niet alleen het verwerken van deze producten, maar ook het verzenden kost ongelooflijk veel geld. Veel retailers geloven bovendien dat ze de mogelijkheid moeten bieden om kosteloos te retourneren. Dit is echter niet waar. Het is niet ineens zo dat mensen geen producten meer kopen als ze niet kosteloos kunnen retourneren. Ze zullen hier alleen beter over na gaan denken. Zo zijn er nog altijd mensen die soms één product in meerdere maten of kleuren kopen en er vervolgens maar één houden. Dit levert jou heel veel extra werk en kosten op. Door duidelijk te zijn over jouw policy met betrekking tot het retourbeleid, kan je dit voorkomen. Wees transparant en duidelijk en voorkom zo veel kosten. 

Besteed ook aandacht aan de concurrentie 

Natuurlijk hoef je niet precies de concurrentie te volgen. Je wil immers juist jouw unieke kant tonen. Maar besef ook dat je moet weten wat de concurrentie doet om niet achter te blijven. Hanteren zij bijvoorbeeld hoge kortingen op een specifiek moment in het jaar? Of geven ze tien procent korting bij een inschrijving van de nieuwsbrief? Dan kan jij eigenlijk niet achterblijven. Volg de grootste concurrenten dan ook zeker om geen klanten mis te lopen en het speelveld gelijk te trekken. 

Uw vacature insturen

Met een vacature op PRINTmatters bereikt u maandelijks bijna 15.000 grafische professionals. En dat voor slechts €150,- voor een hele maand.

Vacature insturen