Eerste HelloNEXT Conference
De toekomst van technologie en internet, de ontwikkelingen in e-commerce, de trends in de wereld van online print. Dat waren de onderwerpen tijdens de eerste HelloNEXT Conference op 5 oktober, die zo?n 250 print professionals uit binnen- en buitenland trok.
Uit het persbericht
De door online print platform Helloprint georganiseerde conferentie stond in het teken van de ontwikkelingen binnen de snel veranderende online print wereld en de rol die technologie hierin speelt. “In de pak-hem-beet 20 jaar dat online print bestaat zien we dat de ontwikkeling inmiddels in een volgende fase is beland”, aldus Hans Scheffer, CEO van Helloprint. Het gaat allang niet meer om de transitie van offline- naar online, maar om het belang van technologie en de wijze waarop onze leiders hier mee om gaan. Grote partijen als Amazon en Alibaba bijvoorbeeld stappen fors in print en gepersonaliseerde producten omdat zij de klantendatabase en de technologie beheersen en het landschap is echt wezenlijk aan het veranderen. Dat hebben we als initiator van dit event geprobeerd duidelijk te maken aan een groter publiek”.
Verdere halvering aantal printbedrijven richting 2025
Naast sprekers van o.a. Google sprak de Duitse Bernd Zipper van Zipcon Consulting over de toekomst van de grafische sector en online print in het algemeen. Zijn voorspelling dat het aantal printbedrijven in Europa richting 2025 van 34.000 naar 17.000 zal gaan krimpen en zijn pleidooi over de transformatie van de branche was voer voor veel discussie. Tijdens de paneldiscussie volgend op de presentatie spraken industrie leiders zoals Albert van der Veen (Xindao), Rene de Heij (Probo Sign), David Johnen (Johnen Druck), Peter van Sabben (Growth Tribe) en Gary Peeling (WhereTheTradeBuys) over toekomst en visie en deed het publiek in grote getale mee aan de discussie.