
Terugblik Adobe Max: kunstmatige intelligentie helpt ontwerper
Adobe Max is een creatief evenement in Las Vegas dat door meer dan 10.000 ontwerpers wordt bezocht. Zij komen voor de laatste innovaties op het gebied van programmatuur. De belangrijkste innovatie is zonder twijfel Adobe Sensei: technologie op basis van kunstmatige intelligentie en machine learning die ontwerpers fors tijd bespaart in het proces tot een creatieve creatie.
Bart van de Wiele, senior solution consultant bij Adobe, gaf een overzicht van de nieuwe functies. Hij richtte zich op drie thema's: een nieuwe generatie tools, kansen voor het versnellen van de contentproductie en middelen om slimmer te werken. 'Adobe wil ontwerpers de tools geven om zich uit te drukken. Daarbij is de vraag naar de ontwikkeling van een project om te laten verlopen cruciaal: er moet meer inhoud worden gemaakt vroeger. Like gepersonaliseerde content op een reeks van verschillende dragers en kanalen. Van smartphones via Instagram tot billboards. Adobe wil dat ontwerpers kunnen werken met de "content velocity" deur meer template-driven te gaan werken. En om slimmer te kunnen werken, hebben we Adobe Sensei. '
Gepersonaliseerde ervaring
'Ontwerpers zitten allemaal in de belevingswereld ', zegt Van der Wiele. 'In opdracht van hun klanten moet zij ervoor zorgen dat het contact tussen klant en opdrachtgever' warm 'is. Alles moet snel, vriendelijk en persoonlijk geregeld kunnen worden, om mensen zeggen: "Ik heb een goede ervaring gehad". Ze willen geen berichten meer krijgen met de aanhef "Beste klant", ze verwachten zoiets als "Hey Bart" ... 'Het gaat om de gepersonaliseerde ervaring in brede zin. Die krijg je als people in the shoppen merken dat een leverancier weet wie je bent, wat je voorkeuren zijn, wat je moet namelijk hebt. Daar is dat de communicatie uitsluitend op jou gericht is. Volgens Van der Wiele offers als Spotify are clients such users experience, with veel continuïteit en consistentie.
Adobe Sensei
'Er is één ding dat mensen willen en dat ze zelf niet kunnen maken en dat is tijd', aldus Van der Wiele. 'Designers worden door Deuten aangetrokken om het creatief te zijn. Hoe meer tijd je ze bespaart door ze niet-creatieve activiteiten uit handen te nemen, hoe meer ze hun handen vrij hebben om te doen. Daartoe is Adobe Sensei in het leven geroepen. Dat is geen programma en ook geen dienst, maar technologie.'
Adobe Sensei maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning in combinatie met een enorme hoeveelheid content- en data-assets. Het zet kunstmatige intelligentie in op vlakken: Computational Creativity (bevat opmaakformats, letter fontcombinaties enz.),Experience intelligence (werken met dataverzamelingen) en Content Understanding (objectidentificatie). Met deze technologie wordt Adobe tijdwinst voor ontwerpers. Niemand wil drie uur in de weer zijn met iets dat in drie minuten zou kunnen. Bijvoorbeeld het zoeken naar stockfoto's.
Van der Wiele: 'Adobe to the three of the year', between science and art to the soap to the say. En we gebruiken kunstmatige intelligentie om die te optimaliseren. Het is een feit dat mensen heel wat tijd verliezen met activiteiten die anders gedaan kunnen worden. De komende vijf jaar zullen hebben we kunstmatige intelligentie en machine learning een grote stap zetten. '
Ontwikkelingen in objectidentificatie
Van der Wiele ging tijdens Adobe Max in objects on the area of ??objectidentification: the automated shape of forms and objects. 'Laten we het eens over fotografie hebben. De manier waarop we hebben ontmoet foto's bezig zijn, verandert continu. We willen overal foto's kunnen maken, we willen overal en altijd toegang tot foto's hebben en we willen ze overal kunnen bewerken. En we hopen dat we probleemloos zijn en in een handomdraai kunnen overstappen van het ene naar het andere apparaat. In het nieuwe Lightroom CC worden je foto's via een algoritme geïndexeerd, keywords heb je niet meer nodig. Tik jezins "viool" in by the zoekfunctie, and zoekt the system images of a viol. Dat zijn de intelligente dingen van de "machine". In onze database van honderd miljoen afbeeldingen kun je op gaan zoeken. De technologie van gezichtsherkenning bestaat al. Die gebruiken wij ook. Wil je een rotsformatie met een hartvorm zoeken, dan kan dat. '
Minder spelden in hooibergen
Een nieuw Adobe-functie is contextgebaseerd zoeken . 'Een beetje een scoop', zegt Van der Wiele. 'Stel, we zoeken in Adobe Stock een afbeelding van een vrouw met een bloem bij haar rechteroor. Met een zoekwoordsearch krijg je soms één resultaat, soms tienduizenden. Wat moet je daarmee? We hebben onze zoekmethodiek "Concept Canvas" nu gekoppeld aan "Adobe Stock". Nu kun je snel uitschetsen waar je naar op zoek bent. Dit is waar machine learning naar toe gaat. Dit scheelt ontwerpers heel veel tijd. Zo kun je ook op gezichtsuitdrukkingen zoeken en op de bijbehorende emoties. '
Dat laatste heeft een wat bredere impact dan gedacht. Gezichtsherkenning speelt niet alleen een rol bij de contextgebaseerde zoekopdrachtvan de ontwerper in een database. Ook gezichts- en diagnoseherkenning van degene die een computer van ander apparaat bedient gaat een rol spelen. 'Stel je voor dat we in combinatie met een goede tijdstemming kunnen verwachten dat een emotie een bepaald moment is, dat we weten wat diegene aan het laten maakt ... Voor een bedrijf zou dat soort feelgood-kennis heel veel waard zijn. Met dit soort dingen zijn we bezig. Je koppelt daarmee ontwerp direct aan surfgedrag en sales. Dan krijg je de ervaring pas echt goed in beeld. '
Ook een praktische, maar wat minder ingrijpende toepassing is denkbaar. Als de bankensector onthut welk gezichtsprofiel bij een bepaald rekeningnummer verleden en die data in een betaalautomaat verwerkt, dan kan een kwaadwillend nooit met het bankpasje van een ander geld pinnen. Probeert hij dat wel, dan krijgt de paseigenaar bericht op zijn smartphone en wordt de bank ingelicht. De paseigenaar krijgt directe suggesties over de te extreme stappen; hij komt in contact met beveiligingsaris van de bank, informatie over hoe hij zich kan schader tegen diefstal en fraude, wat hij kan doen om zijn geld veilig te bewaren en hoe hij zijn pincode kan beschermen. 'Die kant gaan we echt op', zo van der Wiele zijn introductie van Adobe Sensei.