Abonneren  Inloggen

Hoe de NOS jongeren nieuws voorschotelt

17 april 2019

Hoe compleet anders jongeren nieuws consumeren werd 12 april nog eens bevestigd tijdens het Senefelder Misset seminar in Doetinchem. Daar sprak journalist Nisrine Sahla over NOS Stories, het nieuwe platform waarmee de NOS alle jongeren van 13 tot 18 jaar met nieuws in aanraking wil brengen. Dat lukt heel aardig, zo blijkt.

Sahla is journalist voor NOS Stories en won de Mercur-prijs voor ‘Mediabelofte van het Jaar 2019’. In recordtempo legde ze 11 april in Doetinchem uit hoe de NOS jongeren bereikt met nieuws. Als publiekelijk gefinancierde omroep kan de NOS ongebreideld experimenteren met online nieuws. ‘Een heerlijke situatie’, aldus Sahla. Daar staat dan weer tegenover dat alle advertentie-opties op de sociale platformen waar de NOS actief is standaard op “uit” staan. Er komt bij de NOS dus geen advertentiegeld binnen via YouTube, Snapchat en Instagram, aldus Sahla.

Naar één label op drie sociale platformen
Aanvankelijk was de NOS op Instagram actief met NOS Kort, op Snapchat met NOS Nieuws en op YouTube met NOS Mashup. In september 2019 werden die drie merknamen vervangen door NOS Stories: één merk met een redactie van 17 personen, actief op diezelfde drie social media platformen. Op Facebook heeft de NOS geen apart kanaal voor jongeren, ‘want Facebook, dat is toch meer iets voor ouderen?’, aldus Sahla.


Nisrine Sahla won de Mercur voor Mediabelofte van 2019 en heeft een leidende rol bij NOS Stories.

Instagram het belangrijkste sociale platform
Zij legde uit hoe de NOS haar aanbod aan jongeren diversifieert, gegeven kenmerkende verschillen tussen Instagram, YouTube en Snapchat. ‘De Instagrampagina van NOS Stories heeft 440.000 volgers en krijgt er elke week 4.000 tot 5.000 volgers bij. Elke week hebben we één miljoen unieke bezoekers en twintig miljoen views. We publiceren op Instagram ongeveer acht video’s per dag van ongeveer 15 seconden: een mix van serieus nieuws, grappig nieuws en bijvoorbeeld hiphopnieuws, en een weervideo. Twee keer per week plaatsen we een explainervideo, waarin we een belangrijk nieuwsthema wat uitgebreider uitleggen, bijvoorbeeld de terroristische aanslag in Utrecht. Onderwerpen die nog meer duiding nodig hebben, zenden we uit op reguliere televisie via NOS 3.’

Sahla gaf aan dat de NOS op YouTube een langere leerweg nodig had om zijn draai te vinden: ‘Nieuwsitems op YouTube wordt door jongeren niet echt begrepen. Kennelijk willen ze geen nieuws bekijken op YouTube. We hebben nu eindelijk een format gevonden dat wel goed werkt. We doen onderzoek over onderwerpen die echt spelen binnen de doelgroep, wat resulteert in video’s onder de noemer “De waarheid over…”. Per video hadden we eerst maar 1.000 weergaven, nu 100.000! Een “De waarheid over” - video van NOS Stories op YouTube die ging over onvrijwillig geplaatste naaktfoto’s op de app Telegram had zelfs 300.000 weergaven.’

Op zowel Instagram als Snapchat doet NOS Stories verder live verslag van evenementen, terwijl beide kanalen ook worden gebruikt voor interacties met jongeren.