Abonneren  Inloggen

‘Voice wordt de smartphone van nu’

23 april 2019

‘Voice en de bijbehorende hardware is over tien jaar de smartphone van nu’, stelde de jonge media-ondernemer Tim van der Wiel onlangs tijdens het Senefelder Misset Seminar. Verder van drukwerk verwijderd kon zijn presentatie in de Doetinchemse drukkerij voor 200 aanwezigen niet zijn, maar interessant was het wel: ‘Over tien jaar praat je meer met apparaten dan met je partner.’

"Voice" neemt een vlucht. Naar verwachting worden in 2020 wereldwijd 81 miljoen voice-controlled apparaten verkocht, zijn vijftig procent van alle online zoekopdrachten spraakgestuurd en zullen 1,8 miljard consumenten spraakgestuurde producten gebruiken.

Marketing: zichtbaarheid wordt nog moeilijker
Het grote voordeel van voice is volgens Van der Wiel dat je het passief kunt consumeren. Hij wees in dit verband op Google Assistant en Google Home die recentelijk zijn geïntroduceerd, en wees op de gevolgen van de voice-revolutie voor merken en hun marketeers. Spraakgestuurd bestellen zorgt namelijk voor een ander traject van een consument naar een aankoop, omdat beeld hierin geen rol speelt. Van der Wiel: ‘De vraag is dan hoe jij als merk of dienstverlener dan nog terecht komt bij die één of twee opties met antwoorden op een vraag. Neem een standaard product als tandpasta: de prijs die je als merkhouder moet betalen om op Google of Amazon tussen die paar antwoordopties te zitten zal wel mimimaal tien keer over de kop gaan: als jij als merk eenmaal in het gewoontepatroon van een klant zit, ga je er daarna bij dit soort producten nog heel veel van verkopen. En wat je ook niet kunt uitsluiten, is dat die grote platformen zelf de producten gaan verkopen. Dat zie je trouwens al gebeuren. Amazon is in de VS bijvoorbeeld al zelf in de verkoop van batterijen gestapt.’


Tim van der Wiel: veelgevraagd spreker op zakelijke evenementen.

Ook mediamerken sorteren voor

Ook mediamerken bereiden zich voor op de voice-revolutie. Zo werkt BNR Nieuwsradio bijvoorbeeld al samen met Amazon en Google. Alle BNR podcasts en nieuwsupdates worden op niet al te lange termijn spraakgestuurd oproepbaar via Google Assistant en Google Home.  

Een paar zinnen opsturen
Van der Wiel startte in 2016 samen met Liam Tjoa GoSpooky, dat merken als HEMA, KLM en IKEA helpt met hun social media strategie en - aanwezigheid. In 2018 richtten zij tevens Speaky op, waarmee wordt ingespeeld op de voice-revolutie. Van der Wiel, inmiddels 21 jaar: ‘Speaky biedt diensten rondom hoe merken klinken op internet. Stemmen moeten niet computergestuurd maar levensecht klinken. In principe is het straks mogelijk dat, wanneer jij mij een paar gesproken zinnen stuurt, algoritmes er automatisch voor zorgen dat jouw stem alles kan zeggen in antwoord op een vraag. De stemgeneratie is er over drie tot vijf jaar. Wij zullen er klaar voor zijn.’


De Speaky-oprichters Tim van der Wiel (links) en Liam Tjoa: 'Speaky helpt klanten door middel van praktische oplossingen, zoals bestaande data gebruiken voor een applicatie, om voice-ervaringen te ontwikkelen die eenvoudig in gebruik zijn'.