Abonneren  Inloggen

Deel 2: PMI op weg naar digitaal bedrukt en veredeld vouwkarton - ‘Wij konden niet stilzitten en wachten’

11 november 2019
Premium

Philip Morris International ziet digital printing en converting van vouwkarton als dé manier om toekomstige generaties rookvrije producten snel en tegen aanvaardbare kosten op de markt te krijgen. Het bedrijf leidt zelf het innovatietraject op weg naar volledig digitaal bedrukt en veredeld vouwkarton. In Deel 1 van deze miniserie beschreven we hoever het druk- en veredelingsproces op dit moment is gedigitaliseerd. In Deel 2 volgt een interview met Adreia Fontes, director Printing & Converting. ‘Wij zagen een marktkans en wilden niet wachten op de grafische industrie.’

Philip Morris International produceert als ’s werelds grootste tabakfabrikant onder meer de bekende Marlboro-sigaretten. Het bedrijf meldt echter de transitie te maken naar de ontwikkeling en productie van steeds meer “rookvrije” alternatieven. Rookvrij is een verzamelnaam voor producten die minder schadelijk voor de gezondheid (zouden) zijn dan conventionele sigaretten. Ondertussen verkocht het bedrijf in 2018 nog 740 miljard sigaretten en lanceerde het in Indonesië een nieuw sigarettenmerk.  Sinds twee jaar onderzoekt en test de multinational in haar R&D-centrum in Neuchâtel onder leiding van Andreia Fontes het digitaal drukken en veredelen van vouwkarton. Een absoluut moedige en gedurfde stap. In Deel 1 van deze tweedelige serie beschreef PRINTmatters precies hoever PMI daarmee gevorderd is. In een recent interview met pack.consult beantwoordde zij vragen over dit opmerkelijke gegeven. Waarom ontwikkelt en implementeert PMI zelf een digitale druk- en veredelingsoplossing voor vouwkarton in plaats van dit over te laten aan de grafische industrie?  Fontes: ‘Het was zeker niet onze eerste optie.


Log in en lees alle premium artikelen gratis.

Om dit artikel te kunnen lezen moet u inloggen. Heeft u nog geen account? Registreer nu en lees al onze premium artikelen gratis!

Inloggen Gratis registreren