Abonneren  Inloggen

Handgeschilderde reclame is populair

26 juli 2021

‘Er is vooral veel vraag naar vintage,’ zegt Frank Chaki. De getatoeëerde verschijning staat op een signbeurs het logo aan te brengen op een tijdelijke ‘barbershop’. Handgeschilderde reclame blijkt hot.

De kenner ziet het meteen. Er is een duidelijk verschil in aangebrachte geprinte belettering en de handgeschilderde variant. De eerste is meestal strakker. ‘Bij geschilderde signing ziet de vakman dat het geschilderd is. Maar los van de verfeffecten van schilderen is het ook de vrijheid in beeld. Je kan dingen nu bedenken en uitvoeren en letters maken die helemaal niet in een font voorkomen. Dat levert een onderscheidend beeld op.’ Ooit was dit de enige manier waarop winkels werden voorzien van belettering. Ook beschilderden de kunstenaars vaak muren met reclame voor merken. Aan die uitstraling is blijkbaar weer behoefte.

Vintage handschildering

‘Er is vooral veel vraag naar de vintage-stijl’, zegt de in Düsseldorf woonachtige Duitse kunstenaar Frank Chaki als we hem even onderbreken bij zijn klus op de beurs. Op de vraag in welke segmenten zijn klanten zich bevinden, zegt hij: ‘Ik krijg de meeste opdrachten van barbershops, tattooshops, cafés en foodtrucks. Een deel van de eigenaren kiest voor die jaren zestigprofilering. En dat krijg je het best voor elkaar met handschilderen.’

Honderd procent analoog

Een ondergrond, verf en een penseel, dat is wat hij nodig heeft. ‘En ik gebruik vaak emaillelak en ook veel bladgoud. Dat geeft een bijzonder effect.’ Geen computer om iets te ontwerpen? ‘Nee, lekker ouderwets, zonder computer. Honderd procent analoog. Zoals vijftig jaar geleden. Ik leg mijn ziel in mijn werk.’

Skater en punk

Bovengenoemde klantsegmenten passen ook bij de persoon. Onalledaags, zullen we maar zeggen. In zijn jeugd skater en actief in de punkscene. ‘De muziek zit in de genen,’ vertelt Chaki, wiens exotische achternaam afkomstig is van zijn vrouw. ‘Mijn vader draaide Johnny Cash. Ook de liefde voor motorrijden op choppers komt van hem.’ Dat Amerikaanse lokte hem naar de VS, waar de businesslamp ineens harder ging branden. Hij kende de reclamewereld en werkte voorheen als vormgever, schilder en producent van lichtreclame. Van daaruit kent hij ook de digitale route via Illustrator en Photoshop. Maar de reis naar het land van toen nog Obama veranderde zijn leven.

Ook Nederlandse reclameschilders

Geïnspireerd door de jaren zestigreclame in de VS begon hij zijn artistieke kunsten aan te bieden aan eigenaren van winkels. In 2014 startte hij die business onder de naam Chaki Signs. Een goede timing, aansluitend op de trend van de hippe barbershops en gelijksoortige winkels. ‘Rcelameschilderen is duurzaam, want je gebruikt geen folies en stroom. Een ander voordeel is dat je kan schilderen op vrijwel elke ondergrond. Even makkelijk schilder ik iets op jassen, werktuigen en de tank van een motor.’

Schilderen als versiering van de buitenkant is één, maar het vrij getekende beeld is te digitaliseren en door te voeren in een hele huisstijl. Voor communicatie-adviseurs en marketeers biedt deze basis weer een leuke insteek bij opdrachtgevers waarbij de reclameschilder-uitstraling aansluit. Voor wie liever een Nederlandstalige reclameschilder inschakelt, raden wij aan te googelen op reclameschilder. Daar kom je namen tegen als De Reclameschilder, SiArt Signs en Sjoerd’s Reclame Service. Succes.

Een artikel uit de oude doos

Dit artikel is verschenen in PRINTmatters editie 7 uit 2020. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Probeer dan eens een proefabonnement!

Ja, ik wil een proefabonnement