Abonneren  Inloggen

De toekomstgerichte onderneming

17 maart 2022

John Koekenbier, Directeur van Dienstencentrum schreef een artikel in de laatste uitgave van PRINTmatters. Dit artikel is nu ook hieronder te lezen.

Het zal u niet ontgaan zijn: er is een groeiende behoefte aan organisaties die op verantwoorde wijze deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. Een toekomstgerichte organisatie beperkt niet alleen zoveel mogelijk haar negatieve impact maar wil een positieve bijdrage leveren aan de samenleving.

Een toekomstgerichte organisatie zal meer CO2 elimineren dan het zelf uitstoot, vooral duurzame energie en duurzaam gewonnen grondstoffen gebruiken, zoveel mogelijk recyclebaar willen maken en nauwelijks afval produceren. Het zal een inclusief en gelijkwaardig personeelsbeleid voeren, niet alleen Arbo risico’s minimaliseren maar de veiligheid en gezondheid van de medewerkers bevorderen en een actieve rol spelen in het oplossen van de problemen in de directe omgeving en de samenleving. Een toekomstgerichte organisatie streeft naar waardecreatie op lange termijn voor alle stakeholders, hanteert de allerhoogste fatsoensnormen en zal per saldo meer geven dan nemen.

Generatie Z

Uw toekomstige werknemers, zoals de generatie Z die is geboren tussen 1996 en 2010, vinden deze zogenaamde “bovenliggende doelen” gericht op het milieu, eerlijkheid, integriteit en sociale verantwoordelijkheid belangrijk in een werkgever. En als uw potentiële klant zullen ze u als leverancier op die manier beoordelen. De politiek weet dat allerlei doelen behaald moeten worden die vooral, maar niet alleen, over het milieu gaan. Zij maken de wetten en regels die het behalen van deze doelen mogelijk moeten maken. Grote beursgenoteerde ondernemingen rapporteren expliciet over hun prestaties met betrekking tot het bestrijden van ongelijkheid of klimaatverandering.

Toekomst

Terwijl veel ondernemers in Nederland zich in de nasleep van de pandemie afvragen hoe ze de zaken op korte termijn weer op orde kunnen krijgen, wordt nu wel duidelijk dat de uitdagingen van vandaag alleen in de context van de toekomst kunnen worden opgelost. Dit geldt ook voor u. Het Dienstencentrum helpt u als ondernemer graag bij het toekomstgericht maken van uw organisatie. Het is onze missie.