Uitgeverij Tom stapt in inkjet
Begin 2021 kochten de Almelose Manon en Theo Tulp Uitgeverij Tom, een bedrijf gespecialiseerd in geprinte communicatie voor ouderen en slechtzienden. Al binnen een jaar besloot het paar tot de investering in een full colour inkjetprinter.
Daar wil je dan meer van weten. In mei bezocht ik de ondernemers Manon en Theo Tulp in Almelo. Een leuke verrassing als je aankomt, want het bedrijf wordt gerund vanuit een gerenoveerde locatie pal naast een Avia pompstation. Het pompstation is selfservice, maar het aan de pomp grenzende kantoortje waar voorheen betaald werd en zaken als sigaretten verkocht werden, fungeert als ingang voor het bedrijf. ‘En als pakketjes-afhaallocatie,’ zegt Theo -net bezig met een aantal pakketjes- als ik binnenstap. De ervaren graficus beperkt het ondernemen duidelijk niet tot de in 2021 verworven uitgeverij. ‘Als intermediair begeleid ik onder de naam Dutch Paper al jaren alle soorten drukwerk voor relaties en ook vertegenwoordig ik de Wallpen in Nederland, een printer waarmee je direct afbeeldingen, tekst en logo’s op muren kan printen.’
Overname Uitgeverij Tom
Het zaadje van de aankoop van Uitgeverij Tom is een jaar of 10 terug geplant via een opmerking van Theo aan de voormalige eigenaresse. Theo: ‘Vanuit mijn rol als drukwerk-intermediair hadden we contact en toen al zag ik potentie in deze uitgeverij. Ik gaf aan dat als ze ooit wilde verkopen, ze ook even aan mij moest denken. Eigenlijk hebben we het er daarna nooit meer over gehad, tot in november 2020 de telefoon ging. We hebben koffie gedronken en vervolgens besloot ik samen met mijn vrouw een VOF op te richten en daarmee de activiteiten van het ruim 30 jaar oude bedrijf over te nemen.’ Kort na de aankoop investeerden we in een automatische ponsmachine. Hiermee kunnen we de kalenders nog sneller verwerken en kunnen we ook voor bijvoorbeeld drukkerijen kalenders en of brochures afwerken.’
Groei
De uitgeverij opereert in een nichemarkt en maakt drukwerk voor ouderen en slechtzienden. Daarbij kan je denken aan kalenders met grote letters en cijfers, en idem bingokaarten en puzzelboekjes. Dat laatste in samenwerking met Denksport. Over de omzet zegt Theo: ‘Ik verwacht dat de omzet in een paar jaar kan verdubbelen.’ Op de vraag waarop de groeiverwachting is gebaseerd, zegt Manon: ‘Het blijkt dat een deel van de markt nog niet is benaderd. Dat brengen we nu in kaart en gaan die organisaties, zoals zorgcentra, nu mailen.’ Theo: ‘De marketing ondergaat nog een moderniseringsslag. We starten een nieuwe webshop van Shopify, waar ook sociale media deel van uitmaken. Op die manier verwachten we mensen te bereiken die hun slechtziende familieleden of vrienden kunnen tippen of hen iets cadeau kunnen doen.’
Groter assortiment
Ook de producten worden onder de loep genomen. Manon: ‘Ten eerste ontbrak de eenheid in lettertype. Er waren verschillende lettertypes, ook met schreven. We kozen voor een duidelijker schreefloos lettertype vanaf 2023.’ Theo: ‘Dat hebben we getest bij ouderen. Op basis van hun voorkeur is het besluit genomen.’ Ook zijn er groeikansen in productontwikkeling, want er zijn voldoende ideeën om het assortiment te vergroten. Manon: ‘Het zijn vaak, in onze goedziende beleving, onbeduidende zaken die beter kunnen. Denk aan kladblokken met lijnen. Slechtzienden willen dikke zwarte lijnen die verder uit elkaar staan. Mensen willen hun zelfstandigheid behouden en graag brieven blijven schrijven. Onlangs ontwikkelden we ook speciale formulieren voor het bijhouden van de stand bij kaartspelen. Het is continue productontwikkeling, waarmee nog veel te winnen is.’ Theo: ‘We hebben ideeën voor nieuwe printproducten, maar ook andere zaken, zoals toetsenborden met grote letters.’
Oriëntatie voor nieuwe printer
De ondernemers kochten de uitgeefactiviteiten en namen daarbij ook twee werknemers over, Regina en Sabine, en een lease-overeenkomst van een wat oudere zwart-wit tonerprinter. ‘Dat printercontract loopt binnenkort af. Vandaar dat we eind vorig jaar startten met een oriëntatie voor een nieuwe printer. Daarbij gingen we uit van groei, want er zit voldoende potentie in deze nichemarkt. En de full colour-optie namen we daarbij ook mee, zodat we ook een deel van het kleurenwerk, dat anderen nu voor Dutch Paper produceren, zelf zouden kunnen maken. Daarmee creëren we synergie tussen die 2 activiteiten.’
PCI leverde de inkjetpers
Het werd uiteindelijk een Kyocera TASKalfa Pro 15000c, zie kader. Die inkjetpers is geleverd door PCI. Vandaar dat ook Eddie Bousema aansluit. Hij is senior accountmanager bij PCI, een onderneming met meer dan 430 medewerkers die organisaties verder helpt met IT en een ideale werkomgeving. Print speelt hierin een belangrijke rol. Daarom beschikt PCI over een ervaren grafisch team binnen de tak Professional Print. Theo: ‘Deze machine kan zwart/wit en full colour. De drukkosten zijn lager, hij is milieuvriendelijker en het energieverbruik is veel lager. Tonerprinters moeten bepaalde onderdelen namelijk tot 180 graden verwarmen, deze gaat tot 30 graden. Dat waren voor ons de belangrijkste zaken.’ Eddie: ‘Die lagere temperatuur levert een lagere CO2-uitstoot op en de enorme energiebesparing die daarmee samenhangt, biedt zeker in deze tijd, veel voordeel. Duurzaamheid is een steeds belangrijker aspect in de besluitvorming. Uiteindelijk gaat het om de ROI. Het moet rendabel zijn. Dat maakt zo’n investering pas interessant. Voor ons is het belangrijk om met de grafische klant te bekijken op welke manier hij of zij de business optimaal kan ontwikkelen.’
Merkonafhankelijk
‘Doordat PCI een merkonafhankelijk advies kan uitbrengen, kunnen wij ons focussen op de eisen en wensen van de klant passend bij het orderpakket van de klant. Vaak houdt dit niet op bij een printoplossing, maar komt daar ook software en offline finishing bij kijken. Door de strategische samenwerking met onze partner Kyocera zijn we uiteindelijk tot de Kyocera Pro 15000c gekomen. Er is in de markt meer interesse voor deze Kyocera inkjetprinter. Er zitten dit jaar nog een paar plaatsingen in de pijplijn.’
Financiering
De senior accountmanager draagt ook nog een aspect aan met betrekking tot de financiering. ‘Met de hulp van onze partner DLL, die zich goed verdiepte in de behoeften van de klant, hebben wij uiteindelijk alle partijen goed kunnen bedienen. DLL is zich er van bewust dat de grafische industrie deze productiemiddelen nodig heeft voor hun core business, waardoor zij, gezamenlijk met PCI en de ondernemer, kijken welke financieringsoplossing het beste bij de klant past.’ De vaart zit er lekker in bij Uitgeverij Tom. Bij het afscheid geeft Theo mij nog even mee dat de verwachte groei maakt dat er nog meer geïnvesteerd wordt. ‘We hebben onlangs een betere snijmachine gekocht en kijken nu ook naar een machine voor het lamineren.’
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Kyocera en verscheen eerder in ons magazine PRINTmatters 4. Nog geen abonnee? Neem een proefabonnement!