Abonneren  Inloggen
Van onze partner Ricoh Nederland B.V.

Baaij Light Cards: Vijfde kleur geeft wenskaart toegevoegde waarde

28 september 2022

Baaij Light Cards is in ruim 40 jaar tijd uitgegroeid tot een gekende naam in wenskaartenland. Het bedrijf in Lisse startte in 1980 als groothandel in wenskaarten. Al snel werd een machine gekocht om zelf folie op die kaarten te kunnen aanbrengen. Vervolgens werd ook de vormgeving in eigen huis gehaald.

Gert Baaij, die het bedrijf samen met zijn vader opbouwde en nu zelf aan het roer staat, noemt zijn wenskaarten ‘een emotieproduct’: ‘Met een kaart schenk je iemand een licht-puntje.’ Inmiddels telt de collectie van Baaij Light Cards honderden verschillende ontwerpen. Elk jaar worden er miljoenen van deze kaarten verstuurd.

Uitdaging

Baaij ziet de kaartenmarkt veranderen. ‘Productcycli worden steeds korter. Daar moet je flexibel op kunnen inspelen.’ De traditionele manier van produceren maakt dat lastig: ‘Bij drukkerijen moet je altijd vrij hoge oplages bestellen, terwijl je niet van elke kaart het succes kunt voorspellen. Het gevolg is dat je van goed lopende kaarten niet even snel een herdruk kunt laten maken. Terwijl je van de minder goed verkopende kaarten met restanten blijft zitten, die bij het oud papier belanden.’ Hij gaat daarom op zoek naar een manier om zelf ‘on demand’ maatwerk te produceren: ‘In topkwaliteit. Zowel in druk als veredeling.’

Oplossing

Op vakbeurzen verkent Baaij twee jaar lang de technische mogelijkheden om zijn wensen te realiseren. Die vindt hij bij Ricoh: ‘De Ricoh Pro C7200X past perfect bij ons portfolio. Met name de toevoeging van goud en zilver als vijfde kleur is voor ons heel belangrijk.’ Het digitale printproductiesysteem verwerkt papiersoorten tot wel 350 grams karton. De vijfde kleur wordt in dezelfde drukgang direct aangebracht, wat zorgt voor flinke efficiencywinst. En het drukwerk laat zich prima verder veredelen met bijvoorbeeld 3D-lak: ook op dat gebied investeerde Baaij in nieuwe apparatuur. ‘Zo geven we onze kaarten op verschillende manieren extra toegevoegde waarde.’

Resultaat

Met de Ricoh Pro C7200X is Baaij nu in staat de productie van zijn wenskaarten in eigen hand te houden: ‘Zo kunnen we de voorraad optimaal beheren en veel sneller reageren op de vraag.’ Hij ontwikkelde ook een speciale serie ‘Golden Day Lights’-kaarten, met goud als vijfde kleur. ‘We moeten de markt laten zien wat er allemaal mogelijk is. Want animo is er zeker!’ Bovendien wil Baaij zijn markt verder verbreden met de oprichting van Studio Picot. ‘Daarmee gaan we creatieve diensten aanbieden, zoals het ontwerpen van huisstijlen. Ook daar komt de vijfde kleur natuurlijk goed bij van pas.’

Meer weten over de creatieve en technische mogelijkheden met de vijfde kleur? Vraag nu printvoorbeelden aan!