Abonneren  Inloggen

3 vragen aan: Steven Yntema van Wifac B.V.

10 oktober 2022

In deze rubriek vertelt een expert uit de grafimedia-branche aan de hand van drie vragen meer over het vak. Dit keer: drie vragen aan Steven Yntema van Wifac B.V.

Wat is het meest bijzondere dat je op het gebied van labels gezien hebt?

‘Wifac produceert weliswaar zelf geen labels, maar is als leverancier van grafische bedrijven zeer begaan met het eindproduct van onze klanten. Labels hebben de afgelopen jaren terecht een hele belangrijke plek gekregen in de marketing communicatie. De roep om aandacht in het schap is groter geworden. In eerste instantie herkenbaarheid en in tweede instantie het brengen van de juiste, consistente en zo compleet mogelijke boodschap naar de consument. Onderscheidend vermogen daarin heeft mooie en verbazende creativiteit op gang gebracht.

Enerzijds als liefhebber natuurlijk en anderzijds als lid van deze branche met een marketing hart, kijk ik met interesse naar elk wijnetiket. In het schap en op de wijnkaart worden de klassieke Franse etiketten met een afbeelding van het château, steeds meer verdrongen door creatieve en artistieke hoogstandjes. Onlangs dronk ik een simpele, boerse Primitivo uit Puglia met een geëmailleerd keramisch schild in de vorm van een hart half over het traditionele etiket. Zo onderscheidend dat er een patent op ligt.’

Foto credit: Amami Wines

Van welke ontwikkeling in de grafimedia-industrie verwacht jij veel in de toekomst?

‘Ontegenzeggelijk maakt inkjet binnen alle deelgebieden van onze branche een verdere opmars. Ik verwacht dat we de komende jaren grote slagen gaan maken in de processen na het drukken/printen. Veelal is dat nog zeer arbeidsintensief. Zeker in verhouding met de daaraan voorafgaande processen en systemen. Afwerking en vervolgens logistiek kunnen we met robotisering en automatisering nog grote verbeteringen toepassen. Met een overspannen arbeidsmarkt en jobs die vaak fysiek belastend zijn, biedt dat duurzame perspectieven.

Zeer actueel is natuurlijk de energiecrisis. Die is aanleiding om bedrijf en processen zoveel mogelijk zelfvoorzienend in te richten. Alle bronnen - van zonnepanelen, ongetwijfeld al op je dak, tot waterstof - zullen daaraan bijdragen. Maar het begint natuurlijk met minder gebruik. Keuze van machines en inrichten van processen gaan strak langs de energielat gehouden worden.’

Waar ben je trots op binnen jouw bedrijf?

‘De mensen. Met hun berg aan kennis, oneindige passie voor het vak en bijzondere betrokkenheid bij onze klanten brengen wij toegevoegde waarde die duurzaam is. De actualiteit en innovaties die er toe doen op het gebied van machines, materialen en processen zit allemaal in onze mensen. Zij delen het graag!’


Geen nieuws missen? Ontvang de wekelijkse PRINTmatters nieuwsbrief!