Abonneren  Inloggen

PSI 2023 toont optimisme

24 januari 2023

De begin januari in Düsseldorf gehouden PSI, vakbeurs voor de promotionele productenbranche, gaf de burger weer moed. Beslissers/inkopers zochten na de Covid-periode weer naar mooie oplossingen en de exposanten boden weer volop inspiratie en producten.

Dit event was tot voor Covid een combi van 3 beurzen: PSI voor promotionele producten, PromoTex voor (bedrukte) kleding en Viscom voor signproductie. De 2023 editie was een geïntegreerde versie, waarbij exposanten met machinerie voor professionele signproductie op een paar na verdwenen waren en het textielgedeelte ook aanzienlijk ingeleverd had ten opzichte van de laatstgehouden editie.

487 exposanten en 10.509 bezoekers

Ook de overgebleven echte kern met promotionele producten was beperkter in omvang, maar met 2 (bijna) gevulde hallen in de Messe Düsseldorf redelijk groot van omvang. In totaal; stonden er 487 exposanten en kwamen er tijdens 3 dagen durende beurs 10.509 bezoekers uit 75 landen.

Communicatie met klanten

‘Promotieartikelen zijn opnieuw het belangrijkste communicatiekanaal voor tal van bedrijven,’ zegt Steven Baumgärtner, voorzitter van de Duitse vereniging van de promotionele productenindustrie. ‘39 procent van de bedrijven gebruikt al promotieartikelen in de communicatie met hun klanten. Dat was de uitkomst van ons monitoronderzoek.’ Een positieve dynamiek die zeker zichtbaar was op de PSI.

Helft bezoekers van buiten Duitsland

‘Vooral de internationale respons, niet alleen uit Europa maar ook uit Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Noord-Afrika, overtrof onze verwachtingen. Elke tweede PSI-bezoeker kwam van buiten Duitsland,’ zegt een opgetogen Barbara Leithner, Chief Operating Officer van RX Austria & Germany, de organisator van PSI. Om te vervolgen: ‘Wat vooral indrukwekkend was, was de innovatieve kracht en behendigheid waarmee de bedrijven de tijd gebruikten om hun producten aan te passen aan de huidige eisen en trends met behulp van duurzame materialen en moderne technologieën.’

Duurzaamheid

Dat het begrip duurzaamheid met al zijn aspecten in de samenleving is doorgedrongen, blijkt ook uit de Monitor Promotieartikelen. Bij 91 procent van de bedrijven speelt 'duurzaamheid' dan ook een doorslaggevende rol bij de aankoop van reclameartikelen. Dit verhoogt de eisen aan fabrikanten, zoals Oliver Leykam van Staedtler benadrukt: ‘Het moet normaal worden dat de productie hulpbronnen-besparend is en dat er producten worden verkocht die een langere levensduur hebben.’

Productieomstandigheden belangrijk

Tegelijkertijd is het bewustzijn van de kwaliteit van promotionele artikelen de afgelopen jaren sterk toegenomen. ‘De factoren achter haptische reclame, zoals herkomst, certificaten, productieomstandigheden en het merk erachter, hebben prioriteit gekregen,’ constateert Daniel Jeschonowski, Managing Partner van Senator.

PSI blijft uitwisseling in de branche stimuleren

De potentie van promotionele artikelen en het optimisme van de branche waren merkbaar op deze PSI. ‘Met de comeback van de PSI hebben we een uitstekende basis gelegd om samen met de industrie aan toekomstige onderwerpen te werken,’ zegt Petra Lassahn, directeur van de PSI. ‘Dit omvat het verder bevorderen van internationale uitwisseling, het promoten van het thema duurzaamheid en het verder benadrukken van het belang van promotionele artikelen in relatie tot de politiek.’

Politici

Daartoe nodigde de PSI dit jaar politici uit de federale politiek uit voor een dialoog met de exposanten, waaronder Markus Herbrand , financieel beleid en woordvoerder van de FDP-fractie, Manfred Todtenhausen (FDP) en Maik Außendorf (Groenen), die de belangen van het midden- en kleinbedrijf vertegenwoordigen in de Economische Commissie van de Bondsdag.

Ook komende jaren weer een PSI

‘Relaties gedijen bij het creëren van vertrouwen en het samen vormgeven aan de toekomst. Als organisatoren van de PSI zullen we in de toekomst het kader hiervoor blijven creëren,’ legt Benedikt Binder-Krieglstein, ceo van RX Austria & Germany, uit. Tijdens de beurs verlengden RX als organisator en Messe Düsseldorf hun bestaande overeenkomst tot 2026. Ook Wolfram Diener, ceo van Messe Düsseldorf, verwelkomt de beslissing: ‘We zijn verheugd dat de PSI ook de komende jaren de start van het beursjaar zal markeren.’

2024

De volgende datum is al geprikt: de komende PSI vindt plaats van 9 tot 11 januari 2024 in Düsseldorf.