Abonneren  Inloggen

Mooiste Boekomslag: ‘Alles kan, alles mag’

20 februari 2023

Een mooi boekomslag verleidt de lezer. En dat is precies wat er in een boekhandel moet gebeuren. Jan Peter Prenger, boekeninkoper bij Libris, over de consumentenverkiezing Mooiste Boekomslag van het Jaar: ‘Alles kan, alles mag.’

Zelfs Prenger, die in zijn werkzame leven al zoveel boeken zag voorbijkomen, kan nog altijd zwichten voor de verleiding van een fraaie boekomslag. Neem de Engelse vertaling van De Avonden van Gerard Reve die enkele jaren geleden verscheen. Zo mooi geïllustreerd door een tekenaar dat hij het boek niet kon laten liggen, ook al had Prenger al twee verschillende edities van de literaire klassieker in zijn kast staan. ‘Het wakkerde bij mij zo’n hebberigheid aan, dat ik het niet kon weerstaan. En ik ben niet eens een waanzinnige Reve-fan.’

Snaar raken

De winnende omslagen zijn soms verrassend, soms voorspelbaar. Ze hebben één kenmerk gemeen: een grote aantrekkingskracht op de lezer. En dat is van cruciaal belang voor het boek én de boekhandel. ‘Voor onze boekhandels geldt dat mensen er bewust naartoe gaan om een boek te kopen’, zegt Prenger. ‘De boekverkoper kan nog zo aardig zijn, het gaat om wat er ligt. Dat moet in één oogopslag een snaar raken bij de consument.’

Per land andere stijl omslagen

Ongeveer twaalfduizend boeken zien Prenger en zijn collega’s jaarlijks binnenkomen bij Libris. Het niveau van de omslagen vindt hij opvallend hoog. ‘Zeker als je het gaat vergelijken op internationaal niveau. Over het algemeen kun je zeggen dat Amerikanen voor kitsch en blingbling gaan, in Engeland zijn boekomslagen plat en roddelbladenachtig of juist heel stijlvol, in Frankrijk hebben ze de gekke gewoonte om boeken heel kaal en zeer minimalistisch uit te geven en in Duitsland lijken omslagen nog het meest op die in Nederland, maar zijn de ontwerpen wat ouderwetser. Een kinderboek heeft daar meestal een lieflijke omslag, terwijl dat in Nederland best een heel enge draak mag zijn.’

Trends

Nederland loopt ontwerp- en druktechnisch voor, stelt Prenger. ‘Wij hebben fantastische ontwerpers rondlopen, zeker als het gaat om getekende ontwerpen. En er zijn meerdere uitgevers die er een ontzettend goed oog voor hebben. Als dat bij elkaar komt, kan dat resulteren in prachtige omslagen.’ Trends van dit moment? Moeilijk om die in een hokje te vangen, want grenzen vervagen. ‘Alles kan en mag nu.’

Luxeproduct

Een boek wordt steeds vaker een cadeau-object. ‘Mensen willen iets geven dat er mooi uitziet. Vaak komen ze dan uit bij kookboeken. Daarmee bedient het boekenvak bijna een andere categorie; niet per se lezers, maar cadeaugevers. En mensen die, en dat klinkt bijna tegenstrijdig uit mijn mond, vinden dat ze te veel boeken hebben. Dan ga je schiften in je kast: wat ziet er mooi uit? Daardoor grijpen mensen in de boekhandel naar boeken die ook als object mooi zijn om te houden en dus langer meegaan dan pakweg een pocket.’

Abonnement op PRINTmatters

De uitgebreide versie van dit artikel staat in PRINTmatters 1 2023.

Neem nu een abonnement op het blad en voorzie je zelf altijd als eerste van de complete verhalen