Abonneren  Inloggen

New Energy Printing: Boekenpower

16 maart 2023

Ruim 10 jaar terug startte Thomas Toxopeus, als niet-graficus, New Energy Printing in Vianen. Nu is het een knap draaiende, 15 medewerkers tellende, internationaal opererende intermediair met de focus op boeken.

‘Boeken maken is een niche, maar in die niche heb je nog allerlei niches’, opent Thomas Toxopeus, oprichter van New Energy Printing. ‘Denk aan lage en hoge oplages, hardcover, softcover, andere afwerkingsvormen zoals veredeling, zwarte of fullcolorbedrukking. Dat vraagt om verschillende machines. Daarom selecteerden we, uit een grote groep waarmee we jaren werkten, door heel Europa een beperkt aantal leveranciers die goed zijn in een bepaald deelgebied en goed zijn in met name kwaliteit, waarbij prijs uiteraard belangrijk blijft. We werken met de top van Europa en kunnen daarom blind vertrouwen op kwaliteit en leveringsbetrouwbaarheid. Dankzij die intensieve samenwerking staat ons bedrijf in Nederland bekend als de kwalitatieve leverancier. Klanten beoordelen ons met een 9,2. Dat is een hoog cijfer voor een complex stuk drukwerk.’

50 miljoen boeken

In de beginjaren was prijs het belangrijkste salesmiddel. ‘Daarmee kwamen we de markt binnen. Een strategie waar ik nog steeds achter sta. Nu hebben we een groot marktaandeel, dat we hier met een team van 15 mensen bedienen. Ondertussen staan er ruim 50 miljoen boeken op de teller. Een aantal jaar terug verlegden we onze focus van prijs naar kwaliteit en servicegericht op behoud van klanten. Dat is niet iets wat we alleen maar roepen, je hele organisatie moet daarvan doordrongen zijn. Daardoor komen klanten terug, praten positief over je en dat is de beste reclame.’

Menselijk kapitaal

‘We doen veel aan marketing en hebben elke maand zo’n 300 à 400 nieuwe leads van mensen die zich online oriënteren op het maken van een boek. Die bellen we allemaal met de vraag wat hun echte behoefte is. Dan komt advies, want een boek drukken is best complex. Wat voor papier kies je? Wat is een goed formaat? Wat is een ideaal aantal pagina’s? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn boek opvalt tussen al die andere boeken? Kan ander covermateriaal of een bijzondere afwerking extra waarde geven? Die geïnteresseerde intensieve gesprekken zijn waardevol. Daarom zijn de mensen in ons team het allerbelangrijkst.’

Gek genoeg werkt bij New Energy Printing maar 1 werknemer met een grafische achtergrond. ‘Ik geloof in iemands persoonlijkheid. Zakendoen gaat om menselijk contact, de gunfactor en afspraken nakomen. Daar heb je een bepaald type mens voor nodig. Daar kijk ik naar. Vervolgens hebben we een intensief inwerkprogramma dat in een halfjaar zorgt voor een grote mate van vakvolwassenheid. Inmiddels staat er een volwassen team met jarenlange ervaring, waarbij de grafische kennis erg hoog is. Persoonlijkheid is een gegeven, vakmanschap kan je leren.’

Werk voor drukkerijen

‘We adviseren maximaal en gaan er altijd voor om samen met de klant iets unieks te maken. We hebben ook veel drukkerijen als klant, die voor het produceren van boeken vaak niet de juiste machines hebben. We regelen dat voor hen van A-tot-Z. Dat blijkt vaak voordeliger dan wanneer zij het drukwerk zelf doen en het binden uit handen geven. Die bedrijven stellen het enorm op prijs dat wij die knowhow hebben om samen die orders te scoren. Omdat we hier, dag in dag uit, alleen maar bezig zijn met boeken en we 2 vormgevers hebben die de boeken opmaken, hebben wij alle kennis in huis. Ik durf gerust te zeggen dat als grafische bedrijven hun boekproductie bij ons brengen, ze de hoogste kwaliteit krijgen voor echt scherpe prijzen.’

Maatwerk

‘Onze ervaring helpt zo’n boek op te laten vallen in de winkel, doordat wij een goed beeld hebben welke afwerkopties er zijn. De oplage is de keuze van de klant, maar we inventariseren wat de klant wil. Voor een zo voordelig mogelijk boek hoeven we niet alle afwerkopties in te zetten, maar als de klant het allerbeste en meest opvallende boek wil, dan gaan wij kijken hoe we dat kunnen doen. Dat is maatwerk. Wat vindt de klant belangrijk? Wat is zijn doelgroep? Waar komt het boek te liggen? Ga je via Bol.com verkopen of lig je in de Bruna? Of is het een catalogus en wat is dan de positionering van je bedrijf? Heb je een product, waarbij je aan de prijskant zit of heb je een A-merk? Grote uitgevers hebben die kennis in huis, maar bij het grootste deel van de orders hebben we een actieve adviesrol.’

Marktsituatie

De corona-periode met aansluitend de oorlog in Oekraïne heeft de hele wereld, maar zeker ook de grafimediawereld geschokt. Papier was niet of beperkt te krijgen, waarbij het prijsniveau ook onzeker was en ook alle andere kosten liepen uit de hand. Een moeilijke situatie waar New Energy Printing mede dankzij het internationale leveranciersbestand op in kon spelen. ‘Toen hier die papiercrisis speelde en papier slecht verkrijgbaar was, was het in Turkije veel beter verkrijgbaar. Als intermediair ben je niet gebonden. Het moment bepaalt waar je het boek het best kan laten produceren. Dat hoort bij het continue spel van kwaliteit, prijs en planning. Naast productkennis is dat de kracht van ons bedrijf.’

Cover-tips

Thomas Toxopeus geeft een aantal tips voor een goede boekcover. Het allerbelangrijkste: zorg dat je opvalt. Voor slechts een kleine extra investering maak je iets unieks. Door bijvoorbeeld:

1. Veredeling: met UV-spotvernis, foliedruk of een preeg.

2. Afwijkend covermateriaal: zoals gekleurd papier, eventueel met een structuur of de toepassing van linnen, kunstleer of echt leer.

3. Onderzoek de vele opties met laminaat: een boek onderscheidt zich door glans- en matlaminaat of denk eens aan dat lekker aanvoelende softtouch-laminaat, linnenstructuur-laminaat of zandstructuur-laminaat. Dat valt op en voelt bijzonder.

NewEnergy heeft veel sampleboeken van geprinte en gedrukte producties op diverse papiersoorten met voorbeelden van veredeling. Die leveren zij neutraal, wat ook geldt voor het definitieve gedrukte en gebonden boek.

Gratis online prijscalculator

De online boekencalculator van New Energy Printing is voor iedereen gratis toegankelijk. Deze berekent niet alleen wat de productie van een digitaal gedrukt kost, maar zelfs voor een in offset gedrukt boek, inclusief alle vormen van afwerking en veredeling. Best bijzonder, want voor in offset gedrukte boeken zijn vrijwel geen accurate tools.

Grafimediabedrijven, uitgeverijen, vormgevers, marketing- en reclamebureaus, mkb en verenigingen die zich oriënteren op de productie van een hard- of softcoverboek vanaf 250 exemplaren maken er vaak gebruik van. Nieuwsgierig? Bereken je boekproductie op: newenergy.nl.

Tekst: Robbert Delfos | Foto’s: Pim Ras


Neem een proefabonnement op PRINTmatters magazine