Tips & Tricks: Drukwerk met een eigen gezicht
In PRINTmatters delen we graag kennis. Kennis waarmee je klanten nog beter kunt adviseren, de bedrijfsefficiency kunt verbeteren of om te inspireren. Dit keer: IGEPA over papier en veredeling.
De structuur, kleur en tactiliteit van een papiersoort geeft een beleving aan je drukwerk. Daarnaast zorgt veredeling voor de mogelijkheid om je publicatie nog meer cachet te geven. Er zijn talloze technieken om het drukwerk een eigen gezicht te geven. Meerwaarde toevoegen. Dat kan door middel van de juiste keuze van de materialen en bijzondere bindtechnieken, zoals het toevoegen van uitslaanders (gevouwen pagina), stofomslagen, halve of kwartpagina’s, inserts, enz. Denk ook aan de vele visuele effecten die de zintuigen prikkelen, zoals een laminaat of spot UV-lak.
Daarnaast kun je nog meer accenten leggen met veredeling: kleur op snede, gebruik van folies, laserstansen en pregen. Ook het verwerken van QR-codes die verwijzen naar het virtuele traject online. Het is maar een kleine greep van de vele mogelijkheden die bijdra gen aan de belevenis van fabuleuze publicaties. We geven twee voorbeelden van eyecatchers in drukwerk.
Case: Zumtobel Group jaarbericht
Ontwerpduo Bloemendaal & Dekkers ontwikkelde, samen met UNStudio, Ben van Berkel design, een visuele reflectie rond het thema architectuur en de bebouwde omgeving. In deze context toont het 31e artistieke jaarverslag, getiteld Transform, de creatieve processen uit het werk van UNStudio in de afgelopen 3 decennia. De bijzondere ontwerpkeuzes, waaronder toepassing van kleurverlopen, laserstansen en het gebruik van glow in the dark-inkt, onderstrepen de 2 hoofdthema’s van het boek: licht en transformatie. Het eindresultaat is een kleurrijke, epische publicatie, voortgekomen uit een intensieve samenwerking met Booxs, die de technische realisatie op zich nam. Gedrukt op Lessebo Design in de gewichten 100, 200 & 440 g/m2.
Case: Japanse kanselbijbel
Ambachtelijk boekbinder Wytze Fopma haalde een prestigieuze opdracht binnen. Het produceren van 300 Japanse kanselbijbels. De opdrachtgever, het Japans Bijbelgenootschap, was overtuigd van z’n vakkennis en vaardigheden om het op een zo’n traditioneel mogelijke manier te doen. Het 60 gr dundruk papier Opakal werd door Flevodruk in Harlingen bedrukt, waarna boekbinderij Patist het stokje overnam om de vellen te vouwen, vergaren en tot genaaide boekblokken te verwerken. Het 2.432 pagina’s tellende boek is niet minder dan 10 cm dik, opgebouwd uit ruim 100 katernen, en heeft inclusief luxe doos een gewicht van 8 kg.
In nauwe samenwerking met alle betrokken partijen werd de samenstelling van de katernen bepaald. Het Japans wordt immers van boven naar beneden gelezen en van rechts naar links. Voor het vergulden van de snedes werd de Zwitserse machinfabriek Ochsner + co ingeschakeld. Na het maken van proeven en een bezoek van een Nederlandse bindersdelegatie, met Gijs Wortel en Geert van Daal, aan de fabriek in het Zwitserse Schmerikon werd vastgesteld dat het boek van deze omvang, vooral vanwege de extreme dikte, probleemloos kon worden geproduceerd. Na de afronding in Zwitserland begon voor Fopma het werk pas echt. Ieder boek is met de hand rondgezet en in een fraaie leren band gestoken. Eind mei ging een eerste levering van 80 exemplaren op transport naar Japan. Nog de hele zomer zal intensief worden gewerkt aan de afronding van dit project.
Wil je het magazine van PRINTmatters thuis ontvangen?