Sign & Print Expo wordt Visualize Expo
De Sign & Print Expo in de Evenementenhal in Gorinchem verandert. De naam van de in maart 2025 geplande editie wordt Visualize Expo. Inhoudelijk krijgt het event voor sign- en printprofessionals er een pijler bij: promotional solutions.
‘Visualize Expo blijft een beurs gericht op management en medewerkers van sign- en printbedrijven waaraan leveranciers productiemiddelen en materialen tonen. Onze beurs is uniek en daarom past dit interview mooi in jullie Made in Holland-editie. Wij zijn immers de enige beurs in Nederland waar machines te zien zijn. Bij ons staan machines en technieken centraal. Ook technieken als offset, digitaal drukken, en large format printing staan straks op de beurs’, zegt Corine Visser die bij beursorganisatie Easyfairs als head of cluster naast Visualize Expo ook eindverantwoordelijk is voor de vakbeurzen Empack, Packaging Innovations en Bakkersvak & IJs-Vak.
‘Productie van visuele communicatiemiddelen is een prachtig vak dat in hoog tempo verandert. Tijdens ons onderzoek, de oriëntatie en de vele contacten in voorbereiding op de volgende editie merkten wij de behoefte bij sign- en printproducenten aan meer informatie over het voorzien van beeld op promotionele materialen.’
Nieuwe pijler
‘De nieuwe pijler promotional solutions gaat over bedrukken van textiel met een transferpers, beprinten van textiel, borduren tot zelfs het laseren van drinkware. Je ziet die trend in de markt: promotional textile en drinkware is booming.’ Dat aspect wordt een vaste pijler van de beurs. Daarmee bestaat Visualize Expo uit 3 pijlers: printing technologies, (digital) signage en promotional solutions. ‘De bezoekers zullen tijdens vorige edities al wel enkele elementen gezien hebben, maar promotional solutions wordt nu echt een pijler waar we vol voor gaan. En gezien de groeiende vraag en steeds toegankelijkere productiemiddelen is dit een logische uitbreiding van het aanbod op de beurs waar we veel van verwachten.’
Digital signage
Visser benadrukt nog een marktontwikkeling. ‘Je ziet de verschuiving van meer traditionele sign naar de digitale tak van sport. Voor bezoekers is het belangrijk dat ze de actuele ontwikkelingen en innovaties op beide terreinen bij ons kunnen zien. Je zult zien dat naast opties voor traditionele beletteraars en producenten van POS-materiaal ook de leveranciers van digitale mogelijkheden flink zullen uitpakken. Bezoekers van de vorige editie zullen zich nog goed herinneren wat holografie voor impact kan hebben. Maar het gaat hier ook over interactieve kiosks en videowalls. Naast alle print- en signprofessionals bestaat bijna 40% van de bezoekers uit communicatie- en marketingbeslissers, onder andere bij grote namen als Damen Shipyards, Efteling, Hallmark, Unilever en overheden.’
Uitdaging
Contentmarketeer Roos Ouwerkerk kent de sign- en printmarkt vanuit haar eerdere betrokkenheid bij de Sign & Print Expo. ‘Het is een voordeel als je een periode dedicated aan een titel werkt en dus veel tijd investeert. Je begrijpt het beter, krijgt achtergrondinformatie en beweegredenen mee en spreekt natuurlijk veel exposanten en bezoekers. Maar het blijft een uitdaging, want de echte expertise ligt bij de exposanten en bezoekers. Wij faciliteren en doen dat maximaal door naast de mogelijkheden voor exposanten op de beursvloer ook informatie te bieden via de diverse presentatieruimtes in onze hal in Gorinchem.’
Workshops met interactie
‘We zijn heel ambitieus met de opzet van het programma op Visualize Expo, waarbij we de 3 hoofdpijlers doorvertalen naar de beursvloer’, vervolgt Ouwerkerk. ‘We zorgen voor inspirerende sprekers, die voorlopers zijn in de industrie en actuele toepasbare inzichten bieden. Daarbij zijn we ons er goed van bewust dat de markt vooral hands on is, mensen zijn heel vakbekwaam en creatief.
Daarom richten we ons op interactieve sessies. Denk bijvoorbeeld aan Rob de Winter, van Adobe/DWM-trainingen, in 2022 waarin de nieuwe functies van Abobe Photoshop, InDesign en Illustrator werden toegelicht. Of Adam Tasi van Scent the Brand, die we op de laatste beurseditie hadden, waar geurmarketing werd geïntroduceerd. Hier konden bezoekers meedoen en verschillende luchtjes ruiken.’ Het totale aanbod bestaat uit workshops, demo’s, kennissessies en presentaties met de focus op workshops en demo’s.
Nieuwe features
‘Ook belangrijk zijn de workshops voor bijvoorbeeld de grote hoeveelheid graphic designers die op de beurs afkomen. Die willen naast het aanbod op de beursvloer ook zelf leren wat bijvoorbeeld de nieuwe features zijn van programma’s waarmee zij werken. Ook artificial intelligence, AI, komt aan bod, want dat houdt de markt bezig. Leuk en leerzaam. De community fungeert als inspiratiebron en biedt de input die nodig is om de juiste invulling te geven aan de beurs.’
2025
Het duurt nog even voor het zover is. Op de vragen waarom er pas in 2025 weer een editie is en of er nog tussentijdse invulling met een festivalvariant ingezet wordt, zegt Visser: ‘De laatste 2 edities, 2022 en 2023, zijn voor een deel van de exposanten ervaren als te dicht op elkaar. De markt geeft aan dat een tweejaarlijks ritme ideaal is. Veel partijen geven aan in 2025 weer van de partij te zijn. Daarmee komen we op een tweejaarlijkse Visualize Expo zonder tussentijdse festivals. We werken met een grotendeels nieuw team, met gezamenlijk 20 jaar beurservaring, aan de uitbreiding van het concept. Gezien het enthousiasme in de markt verwachten we op 25, 26 en 27 maart 2025 een informatieve aantrekkelijke en grote beurs te creëren.’
Nieuw Beeldmerk ondersteunt Visualize Expo
Alles gaat over visuele communicatie en dat zie je terug in het kleurrijke nieuwe beeldmerk waarin tussen de kleuren cyaan, magenta, yellow en key (zwart) in tonereffect een oog te herkennen is (afbeelding bovenaan dit artikel). In de tagline staan de drie pijlers: printing technologies, (digital) signage en promotional solutions. Deze pijlers krijgen een eigen afbeelding, waaronder een printer voor printing technologies, een letter A voor signing en een transferpress voor promotional solutions.
Visualize Expo 2025 vindt plaats op 25, 26 en 27 maart 2025. Meer informatie is te vinden op de website.
Tekst: Robbert Delfos | Fotografie: Pim Ras
Wil je de Made in Holland editie van PRINTmatters magazine ook ontvangen?