Abonneren  Inloggen

Hoe Coca-Cola haar verpakkingen verduurzaamt

15 december 2023

Via het in 2018 gelanceerde platform ‘World Without Waste’ werkt Coca Cola doorlopend aan milieubesparingen op haar verpakkingen. Van de labelvrije fles tot de “Paper Bottle”, allerlei innovaties worden met partners bedacht en getest. Tijdens het congres “Shaping the Future with Packaging 2023” in Brussel gaf Francisco Nogueira tekst en uitleg. Nogueira is bij Coca-Cola Company R&D-directeur verpakkingsinnovatie voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

40% van koolstofvoetafdruk afkomstig van verpakkingen

Coca-Cola Company is vooral bekend van het merk Coca-Cola, maar produceert veel meer frisdranken (Fanta, Sprite, etc.). Maar ook koffie- en theemerken (en meer) behoren tot het gamma. Ongeveer 40% van de koolstofvoetafdruk van Coca-Cola Company is afkomstig van haar verpakkingen.

Investeren in planeet en verpakkingen

Ceo James Quincey gaf eerder al aan dat Coca Cola ’s werelds verpakkingsprobleem wil oplossen ‘door te investeren in onze planneet en onze verpakkingen’. De uiteindelijke doelstelling is 0% afval, door toe te werken naar gesloten kringlopen, en 0% netto broeikasgasuitstoot. Hiertoe wordt zwaar ingezet op nieuw verpakkingsdesign, de best mogelijke afvalinzameling, en op samenwerking met talrijke innovatieve partners.

Design: Reduce, Remove, Reuse

De designfilosofie bestaat uit de drietrapsraket van “Remove”, “Reduce” en Reuse”, zo legde Nogueira uit. De doelstellingen liegen er niet om: al in 2025 wil Coca-Cola geen nieuw, uit fossiele bronnen afkomstig plastic meer gebruiken. Daarmee wordt dan jaarlijks 3 miljoen ton op het gebruik van dit virgin plastic bespaard.

In 2030: 50% gerecyceld materiaal

In 2030 moet minimaal 50% van alle gebruikte Coca-Cola-verpakkingen bestaan uit gerecycled materiaal. Momenteel ligt het percentage verpakkingen op basis van gerecycled materiaal bij  respectievelijk PET, Aluminium en Glas op omstreeks 31, 38 en 44. Een andere, zeer recente doelstelling vloeit voort uit Europese wetgeving die in 2030 ingaat, en die verpakkingshergebruik afdwingt. Coca-Cola wil in 2030 25% van het volume kunnen aanbieden in een herbruikbare verpakking. Hiertoe moet een adequate infrastructuur worden opgezet om die navulling te organiseren en mogelijk te maken.


Meer lezen?

Het complete artikel staat in de net verschenen PRINTmatters-editie. Als je dit nummer ook wilt ontvangen, kun je een proefabonnement nemen en kiezen voor nazending.