Mooiste Boekomslag 2023
Ook dit jaar organiseert Libris.nl weer de verkiezing van Het Mooiste Boekomslag. De aangesloten boekhandels hebben een voorselectie gemaakt van 20 boeken die geselecteerd zijn voor Het Mooiste Boekomslag 2023. Tot en met 15 januari kan jij jouw voorkeur doorgeven. Al op 23 januari wordt de winnaar bekendgemaakt.
Iedereen kan meedoen met deze publieksprijs. Je mag één van de 20 boeken selecteren. Laat je motivatie achter waarom jouw keuze Het Mooiste Boekomslag 2023 moet worden en wie weet win jij een boekenbon t.w.v. € 50,-. Je keuze kan je doorgeven op: Libris | Mooiste Boekomslag 2023. Je kunt t/m 15 januari 2024 je Mooiste Boekomslag doorgeven. Op 23 januari wordt de winnaar van de boekenbon en de winnaar van Het Mooiste Boekomslag bekend gemaakt.
Een mooi boekomslag verleidt de lezer
‘Een mooi boekomslag verleidt de lezer. En dat is precies wat er in een boekhandel moet gebeuren.’ Dat zei Jan Peter Prenger, boekeninkoper bij Libris, in 2023 over de consumentenverkiezing Mooiste Boekomslag van het Jaar 2022 tegen PRINTmatters: ‘Alles kan, alles mag.’
Wakkert hebberigheid aan
Zelfs Prenger, die in zijn werkzame leven al zoveel boeken zag voorbijkomen, kan nog altijd zwichten voor de verleiding van een fraaie boekomslag. Neem de Engelse vertaling van De Avonden van Gerard Reve die enkele jaren geleden verscheen. Zo mooi geïllustreerd door een tekenaar dat hij het boek niet kon laten liggen, ook al had Prenger al twee verschillende edities van de literaire klassieker in zijn kast staan. ‘Het wakkerde bij mij zo’n hebberigheid aan, dat ik het niet kon weerstaan. En ik ben niet eens een waanzinnige Reve-fan.’
Snaar raken
De winnende omslagen zijn soms verrassend, soms voorspelbaar. Ze hebben één kenmerk gemeen: een grote aantrekkingskracht op de lezer. En dat is van cruciaal belang voor het boek én de boekhandel. ‘Voor onze boekhandels geldt dat mensen er bewust naartoe gaan om een boek te kopen’, zegt Prenger. ‘De boekverkoper kan nog zo aardig zijn, het gaat om wat er ligt. Dat moet in één oogopslag een snaar raken bij de consument.’
Klik hier om de rest van dit bericht te lezen.
De uitgebreide versie van dit artikel is gepubliceerd in PRINTmatters 1 2023.