Benelux Online Print Event 2024: vormgeven aan een duurzame toekomst
Duurzaamheid binnen online print was een voornaam thema tijdens het zesde Benelux Online Print Event. Tijdens een lezing van online print expert Bernd Zipper en een paneldiscussie met onder meer Marco Aarnink (Print.com) werd hier diep op ingegaan. Dat leverde een aantal prikkelende opmerkingen en inzichten op. Een verslag.
BOPE 2024 vond plaats in Vestar in Antwerpen, een toepasselijke locatie aangezien hier vroeger de Papyrus papierfabriek stond. Met 140 deelnemers was het evenement voor de eerste keer volledig uitverkocht. Het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie had voor hen een boeiend programma samengesteld.
Onder het motto “Shaping Tomorrow’s Future” stond de toekomst van online print de hele dag centraal. Op het programma stonden diverse sprekers uit België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Bernd Zipper (DE), ceo van Zipcon, Antoine Roux (FR), ceo van PrintOclock, Pieter De Buysser (BE), oprichter van NXTGN, Carl Van Rooy (BE), Senior Innovation Consultant van VIGC en Mark van Heusden (NL), ceo en oprichter van Sparkles, deelden hun inzichten met betrekking tot de toekomst van online print, de invloed van AI en de duurzaamheid van de grafische branche. In dit artikel zoomen we in op twee programma-onderdelen waarin het thema duurzaamheid aan bod kwam.
Greenwashing: printsector moet het initiatief terugpakken
Online print-expert Bernd Zipper hield een interessant betoog rondom diverse megatrends binnen de wereld van online print. Bij duurzaamheid en greenwashing stond hij langer stil. Zipper noemde Greenwashing een groot probleem. Vrij recent veegde hij in de publiciteit de vloer aan met de Duitse supermarktketen REWE, die vol trots communiceerde dat het haar papieren reclamemateriaal uit duurzaamheidsoverwegingen had vervangen door digitale reclame.
Zipper: ‘Onze klanten denken dat print niet groen is. Maar de werkelijkheid is anders. Als wij print duurzaam produceren en uitgeven, dan zijn printmedia veel groener dan digitale media. Als de koolstofvoetafdruk van een duurzaam geproduceerde papieren flyer of brochure voor bijvoorbeeld een retailketen 1 is, dan is de koolstofvoetafdruk van de compleet gedigitaliseerde variant 1,5: vijftig procent meer energiegebruik! Maar onze klanten denken dat als ze papieren media vervangen door digitale media, ze groen bezig zijn. Dat is dus niet waar. Denk aan de productie en het energiegebruik van je smartphone, het energiegebruik van datacenters, enzovoort. Daar denkt de klant niet over na. Maar wij als printsector moeten onze klanten wel beter uitleggen dat print groener is. In Duitsland wordt daar nu werk van gemaakt in een grote PR-campagne van Bundesverband Druck & Medien.’
Duurzaamheid is key
Print wordt volgens Zipper daadwerkelijk steeds vaker duurzaam ingezet, en dat komt door diverse factoren. Zo heeft nu ook de massa Printing on Demand (POD) ontdekt en heeft de inkjettechnologie zich zo snel ontwikkeld dat er ook tot steeds grotere oplagen en in hoge kwaliteit rendabel on demand kán worden gedrukt, al dan niet met personalisatie van de inhoud.
Zipper: ‘Wij praten al twintig of misschien wel dertig jaar over digital printing. Maar nu - in deze tijd van mass customization, e-commerce, social commerce en de platformeconomie - begrijpen industriële klanten pas dat je ook 200 boeken of flyers of wat dan ook kan bestellen en deze kan laten reprinten. Ze bedenken nu hoe fantastisch het zou zijn om een eigen printportal te hebben waarmee ze zelf POD kunnen regelen; dat als men voor een presentatie vijftien kopieën wil uitdelen, er geen vijftig besteld hoeven te worden, waarvan er 35 worden weggegooid. Daarom heeft de grafische markt nu de kans om met PODechte waarde naar de klant te brengen.’
‘De focus moet niet meer zijn gericht op lange printruns, maar op het leveren van werkelijke waarde aan de klant. Wij moeten deze trends herkennen en de werkelijke klantbehoefte ontdekken, en daarover met klanten echte interacties aangaan. Neem het thema duurzaamheid: vijf jaar geleden hadden we niet gedacht dat een klant meer zou betalen voor groenere productie. Nu is dat geen discussie meer, want de klant wil duurzaamheid en wordt daar ook toenemend op afgerekend door zijn klant. Zo komt dus een megatrend gewoon onze industrie binnen.’ Zipper noemde tot slot ook kunstmatige intelligentie als een nieuwe megatrend die elke andere megatrend zal versnellen: van social commerce en e-commerce tot mass customization en duurzaamheid.
Duurzaamheid soms in het gedrang
Naast de hierboven genoemde sprekers stonden er ook twee interessante paneldiscussies op het programma. In een paneldiscussie over trends in online print, geleid door Peter Luit, passeerde het thema duurzaamheid opnieuw de revue. Marco Aarnink, ceo van Print.com, gaf aan dat het huidige internationale speelveld ook tot dilemma’s op dit vlak kan leiden. Want waar de zaken voor Print.com in de Benelux lekker doorlopen, daar concurreert de online drukker in Frankrijk en Duitsland op basis van hogere kostenniveaus die deels het gevolg zijn van politieke keuzes. Zo liggen arbeidskosten in Nederland hoger dan in sommige omringende landen en zijn ook de logistieke kosten in Nederland hoog. In diverse Europese landen zijn er subsidies te verkrijgen, die de verschillen in kostenniveaus er niet kleiner op maken.
‘Maar is er dan wel ruimte voor groei?’, zo vroeg Peter Luit. Aarnink gaf een eerlijk antwoord: ‘Ja, maar de marge moeten wij meer en meer aan de achterkant gaan zoeken. Je wordt bijvoorbeeld een beetje gelokt naar de inkoop van Chinees papier, dat soort zaken. Dat is qua duurzaamheid helemaal niet de wens die je hebt als bedrijf. Maar ja, als je moet concurreren met het grote geweld, word je soms ook gedwongen om keuzes te maken. Nu wil ik vooropstellen dat wij nog altijd gebruik maken van de Europese papiersoorten. Het blijft echter wel een beetje een spanningsveld. Wij willen wel gewoon de kwaliteit blijven leveren aan de klant die ze gewend zijn en die onze duurzaamheidsdoelstellingen kracht bij zetten. Dat geldt ook zeker voor logistiek. Denk hierbij aan lokale productie en het aan buitenlandse klanten laten zien dat je niet alleen in Nederland produceert. Als een Fransman bij ons bestelt, moeten wij op onze website kunnen laten zien dat het product bij hem in de buurt wordt geproduceerd. Dat is echter ook wel weer jammer. De kansen die je in Nederland in je eigen groep van bedrijven hebt, of bij productiepartners in Nederland, laat je door die lokale productie meer en meer liggen omdat je enerzijds wel gedwongen wordt om naar kosten te kijken en anderzijds naar duurzaamheid. Onze extra groei leidt dan dus in het buitenland tot extra werkgelegenheid.’
Cimpress kiest bewust voor lokale productie en logistiek
Cimpress kiest bewust voor lokale productie en logistiek Tino Cucca (Printdeal.be/Cimpress) ziet in die lokale productie en logistiek juist een voordeel, en daar maakt zijn bedrijf dan ook gebruik van, zo reageerde hij in de paneldiscussie: ‘Mensen willen bewust kiezen voor iets wat duurzaam is. Dus Cimpress zal niet in Noorwegen drukken om in Spanje te leveren. Als Marco vertelt om zo dicht mogelijk bij de klant te gaan produceren, dan is dat een belangrijk punt. Ook Cimpress brengt al zijn productielocaties in één platform onder. Waar er dan ook in Europa wordt besteld, er wordt altijd van zo dichtbij mogelijk geproduceerd en geleverd.’
Het programma werd afgesloten met een gezellige netwerkborrel, waarna de deelnemers aan BOPE vol kennis, inzichten en inspiratie huiswaarts keerden. VIGC kan terugkijken op een zeer geslaagd en waardevol evenement voor de grafische branche.
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief