Abonneren  Inloggen

Keypoint Intelligence duidt trends in de Europese grafische markt

25 juni 2024

Drupa zorgt naar verwachting in 2024 voor een flinke groei van Europese investeringen in high-end inkjetproductieprinters. Dat was één van inzichten en verwachtingen die Riley McNulty, Vice President Customer Experience & Consulting bij Keypoint Intelligence, op 14 juni deelde tijdens het Intergraf-congres ‘Print Matters for the Future’.

Op de 20e verdieping van Grand Hotel Boekarest, in het hart van de Roemeense hoofdstad, kwamen medio juni zo’n negentig bestuurders uit de Europese grafische industrie bijeen om bij te worden gepraat over allerlei actuele ontwikkelingen. Eén van de topsprekers was Riley McNulty. De nabij Boston (VS) gevestigde firma Keypoint Intelligence is actief in onderzoek en consultancy in de mondiale grafische industrie.

Tijdens het jaarcongres van Intergraf, de koepelorganisatie van Europese grafische brancheorganisaties, gaf McNulty een marktscan van de Europese grafische industrie. Een scan die is gebaseerd op kwalitatieve surveys en kwantitieve onderzoeken van Keypoint Intelligence zelf. In dit artikel delen we één inzicht. Een complete samenvatting van McNulty’s verhaal volgt in een volgende printuitgave van PRINTmatters.

Investeringen in de Europese grafische markt in inkjetprinters in het goedkopere en middensegment (links), en in de hoog-productieve inkjetprinters voor het B2 en B3-formaat (rechts). In relatieve zin zit de marktgroei in 2024 vooral in dit segment. Bron: Keypoint Intelligence.

Fors meer investeringen in inkjetproductieprinters in 2024

McNulty besteedde een deel van zijn lezing aan trends in de uitgaven van de Europese grafische industrie aan digitale printers. Terwijl Keypoint Intelligence bij de kleine digitale tonerprinters de verkopen nog lang niet terugziet op het pré-Covid-niveau van 12.000 per jaar (zie de diagram), is de situatie in het middensegment van de digitale printers relatief stabiel gebleven, en nemen de verkopen daar in 2024 weer licht toe.

Procentueel gezien zit de belangrijkste Europese groei echter bij de grote inkjetproductieprinters die drukken op het B3- en nu ook steeds meer het B2-vellenformaat; dure kapitaalgoederen met aanschafprijzen van vaak één miljoen euro of meer. Waar in 2023 minder dan 100 van die grotere inkjetvellenprinters in Europa werden verkocht, voorspelt Keypoint Intelligence op basis van haar marktvorsingen dat dit er in 2024 ruim 140 zijn. McNulty sprak van een marktverschuiving die komt door onder andere de volgende factoren:

  • e-commerce: zonder een e-commerceplatform voelen steeds meer handelsdrukkers zich niet meer concurrerend, en een flexibele, productieve inkjetprinter die variabele data kan afdrukken completeert het “leane” aanbod.
  • Een versnellende verschuiving van offset naar digitaal drukken. McNulty: ‘De vroegere discussies over de technologie waarmee wordt gedrukt zijn volledig verdwenen. Inkjet heeft zich in de laatste vijf jaar als printproductie-technologie spectaculair ontwikkeld, zowel qua afdrukkwaliteit als qua productiviteit: het kantelpunt waarbij offsetdrukken rendabeler is, is naar een steeds groter aantal afdrukken gestegen. Weliswaar is de voorbereidingstijd bij jobs voor het offsetdrukken door allerlei innovaties ook enorm teruggedrongen, maar overall blijft staan dat inkjet bij een steeds groter aantal drukopdrachten de concurrentie aankan met offset.’
  • Inkjet vergt minder specialistische kennis van zowel de operator als de printinkoper, daar waar veel grafische kennis uit de markt is verdwenen en nog zal verdwijnen.
  • Het Drupa-effect. McNulty: ‘Tegenwoordige kopers van printproductieapparatuur zijn goed voorgeïnformeerd en gaan op Drupa - waar al het aanbod aanwezig is - gericht op zoek naar wat ze nodig hebben. Daarnaast zijn er in een Drupa-jaar meer aankondigingen van verbeteringen aan bestaande machines en van nieuwe machines die op de markt komen. Na jaren waarin kopers hun investeringen in nieuwe productieapparatuur hebben uitgesteld, is Drupa 2024 voor veel bedrijven het momentum geweest om een inhaalslag te maken en te investeren of binnenkort te gaan investeren in nieuwe apparatuur.’
  • ·Ook sloot McNulty niet uit dat sommige kopers een investeringsbeslissing hebben uitgesteld om eerst op Drupa kennis te maken met het goedkopere machineaanbod vanuit China. Hij voegde eraan toe dat de komst van Chinese technologieproviders op de Westerse grafische markten de nog dominante westerse providers dwingt tot een strategie van voortgaande innovatie en automatisering. Alleen dan kunnen zij volgens hem hun voorsprong behouden en hun meerwaarde en hogere prijzen blijven rechtvaardigen.

Wil jij het volgende PRINTmatters magazine ook ontvangen?

Neem een proefabonnement