
Four Pees over het belang van procesanalyse
Four Pees stapte ooit als distributeur van softwareproducten de grafische markt binnen. Het accent lag op het efficiënter maken en automatiseren van processtappen. Naast softwaredistributie maakt nu dienstverlening met implementatie van software en analyses deel uit van het aanbod. Vooral analyse wint aan belang. Het bedrijf speelt daarmee in op veranderingen in de grafische markt, waarbij de cloud nooit ver weg is. Daarover een gesprek met Tom Peire, oprichter en CEO van Four Pees.
Peire: ‘Er blijft vraag naar drukwerk, maar de manier waarop drukwerkopdrachten bij de drukkerij binnenkomen, verandert en daarmee ook de relatie die de drukkerij heeft met zijn afnemers. De grote e-commerceplatformen ontsluiten aan de ene kant het creatieve traject en doen dat ook voor mensen die daar minder goed in zijn ingevoerd. Ze zorgen anderzijds voor het doorgeven van bestellingen. Canva is het meest bekende voorbeeld, maar er zijn meer platformen die een groeiende groep gebruikers bedienen. Soms doen ze dat voor een heel specifieke groep, zoals retailers, of merkeigenaren.’
Diverse strategische opties
Op die ontwikkeling kun je als individuele drukkerij op een aantal manieren reageren: negeren, erop inspelen of een eigen online platform inrichten. Peire: ‘Negeren is zelden een goede strategie. Erop inspelen betekent niet altijd dat je je moet overgeven aan de e-commerceplatformen, maar dat je ze een rol geeft en voor hen produceert naast de productie voor eigen klanten. Je kunt je ook ontwikkelen tot printserviceprovider, waarbij je zelf via verschillende platformen uiteenlopende opdrachten wegzet en maar een deel zelf produceert. Hierbinnen is weer een splitsing mogelijk. Deels gaat het om bedrijven die als marketingservicebureau alles regelen voor hun klanten: van ontwerp tot en met de levering van print. Er wordt hier vaak gebruik gemaakt van gesloten platformen die klantspecifiek zijn ingericht. De tweede groep zet in op het bundelen van de vraag uit de markt.’

Ontwikkeling naar platformeconomie
In de eigen klantenkring kent Peire verschillende voorbeelden van printmediabedrijven die al deels samenwerken met één of meer online platformen. Vaak gaat het de platformen om grafische bedrijven die specialist zijn op een specifiek terrein. Het e-commerceplatform met een bijhorend groot bereik biedt voor het productiebedrijf in zo’n geval extra verkoopkansen. Als je je drukkerij wilt aansluiten op een platform, gaat het niet alleen om de vraag of je efficiënt kunt produceren. De platformen vragen om tweewegcommunicatie, zogenaamde “connected automation”. Daarbij is niet alleen de efficiëntie van het productieproces belangrijk, maar ook de terugkoppeling van informatie naar de platformen. Deze ontwikkeling wordt ook wel aangeduid als de platformeconomie.
Ook kleine drukkers kunnen aansluiten
Het zijn niet alleen grote drukkerijen die worden aangesloten, zo meldt Peire: ‘Een van onze klanten is een familiebedrijf met één drukpers en tien medewerkers, dat een deel van de productie op deze manier afzet. Daarmee zag het de omzet groeien zonder dat er meer medewerkers werden aangetrokken voor verkoop of productie. Om dat succesvol te doen, waren er wel stappen nodig om de productie verder te automatiseren. Ook moest de informatie-uitwisseling worden gestroomlijnd.’
Via analyse naar flow
Peire legt uit hoe de dienstverlening van Four Pees in deze dynamische markt verandert: ‘De afgelopen twee jaar zien we dat onze taak een andere wordt. Bedrijven hebben voldoende vakkennis in huis op het gebied van prepress en drukken/printen en vaak ook wel software in huis om dit te ondersteunen. Helaas wordt deze software niet altijd effectief ingezet. De aanwezige IT-kennis en kennis over procesmanagement schieten soms tekort. Om die reden is er vaak sprake van automatiseringseilandjes in plaats van een “connected flow”.’
‘De in onze markt beschikbare software is inmiddels zo volwassen dat de vraag welke pakketten je toepast minder relevant is’, vervolgt hij. ‘De echte vraag is: welk probleem wil je aanpakken en hoe richt je vervolgens de reeds aanwezige software zo in dat het een bijdrage levert aan de oplossing, of sla je een andere richting in? Om hier een goed antwoord op te geven bieden we een analyse aan. Dat kan in enkele dagen, maar we begeleiden klanten ook voor langere tijd als de probleemstelling dat vraagt. Denk bijvoorbeeld aan de inspanning die nodig is om van een bedrijf met eiland automatisering een volledig connected bedrijf te maken die een deel van de orders via externe platformen binnenkrijgt.’

Softwarebewerkingen: beter in de cloud
Het wordt dan dus steeds belangrijker dat er goede koppelingen met die verschillende platformen mogelijk zijn. Met het vorig jaar geïntroduceerde Atomyx, dat een eigen entiteit vormt, speelt Four Pees daarop in. De verschillende onderdelen binnen Atomyx kunnen naar behoefte worden ingezet. Ze vervangen softwarehandelingen die anders op de werkvloer worden uitgevoerd.
Tom Peire, tot besluit: ‘Een groeiend deel van de te drukken bestanden komt via de cloud binnen, of dat nu het eigen portaal is of het portaal van een e-commerceplatform. Het is effectiever om softwarebewerkingen in de cloud uit te voeren en niet steeds bestanden heen en weer te sturen. Een deel van de meer complexe vragen, die voorheen op de werkvloer moesten worden opgelost, wordt nu in de cloud aangepakt. Het maakt vaak een snelle implementatie mogelijk en vergt minder specialisten op de werkvloer in huis.’
Foto boven: Tom Peire: ‘Er is bij print mediabedrijven vaak sprake van automatiseringseilandjes in plaats van een connected flow.’
Tekst: Herman Hartman
Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ontvangen? Neem een proefabonnement.