
De comeback van de banderol
Iedereen wil groen, knalgroen! En daar is een stokoude mailingmethode nog steeds heer en meester.
Iedereen in de grafische industrie weet dat er veel verschil is tussen perceptie en werkelijkheid. Waar het versturen van papieren (huis-aan-huis) folders door steeds meer gemeentes verboden wordt en er een vaak valse perceptie is dat digitaal groener is dan papier, zit papier aan de winnende kant als het gaat om de strijd tegen plastic. Ook dit is vaak meer gedreven door perceptie dan door werkelijkheid, want Nederland is recyclekoning nummer 1. Papier scheiden we tegen de 80% en ook het plastic gaat grotendeels keurig in de plasticbak, dus als folie gemaakt is van suikerriet en gewoon ingeleverd wordt in de plasticbak, is dit een prima grondstof om nieuw plastic van te maken.
Greenwashing
Maar als je écht groen wilt, dan is er eigenlijk maar één echte oplossing en die is gek genoeg zo oud als de weg naar Rome. De banderol is een simpele, elegante, marketing-genieke, maar vooral groene verzendverpakking voor je folder en brochure.
Bedrukt met een mooie aanbieding, headlines uit je magazine of als ruimte voor een advertentie, bedekt de banderol met een halve of volle jas de brochure. Beschermd tegen regen en de stortbui van regels van PostNL als het gaat om alternatieve verpakkingen.
Maar nog het meest: geen greenwashing! Waar zogenaamde nieuwere (semi-transparante) paperwrap-verpakkingen tarten met regels van wat papier genoemd mag worden, is de banderol gemaakt van eenvoudig 120 grams HVO. Volledig gepersonaliseerd geprint of vooraf bedrukt en daarna voorzien van een geplakt Cheshire adres.

Old-school-cool
Wat de banderol zo marketing-geniek maakt, is dat het echt opvalt. Hoeveel mailingen in een banderol heeft u ontvangen in het afgelopen jaar? Dat zullen er niet veel zijn, want bedrijven die nog kunnen banderolleren zijn zeldzaam aan het worden.
Bij Vogelaar zijn ze expert in banderol-verzendingen. Zij zijn het go-to-adres voor de meeste van collega-mailbedrijven, drukkerijen en bemiddelaars in de grafische industrie. En waar zij jarenlang een terugloop in mailingen met banderol zagen, is er de afgelopen periode een ware opleving van deze old-school-coole mailingmethode. De volgende keer dat u een mailing ontvangt met een banderol, is hij waarschijnlijk gemaakt door Vogelaar.
Nieuwsgierig geworden? Lees meer.