Abonneren  Inloggen

Van software en materialen tot machines: Probo innoveert op vele fronten

2 juli 2025

Probo innoveert samen met de keten in de hoogste versnelling, zo bleek in Printing Wonderland op Visualize Expo. Tijdens drie beursdagen kwamen bijna 5.000 bezoekers langs om hiervan kennis te nemen. Welke innovaties gooiden de hoogste ogen? Een overzicht.

De 300 m² grote stand over de toekomst van print bestond uit interactieve ruimtes: bezoekers beleefden achtereenvolgens the Greenhouse, het Raiksmuseum, the Darkroom, de Printfluencer Shop en de Evolutie van Print, om te landen in De Printmarkt als ontmoetingsplek. Per ruimte staan we stil bij spraakmakende innovaties.

Probo zet samen met de keten de toekomst van print neer, zoals in the Greenhouse werd geïllustreerd. Vanuit diezelfde gedachte maakte Probo samen met talrijke partners Printing Wonderland mogelijk.

The Greenhouse

Print heeft impact. Op het milieu, op mensen en op de wereld om ons heen. Wat, hoe en waarmee je print: het telt allemaal mee. Als productiehuis in print pakt Probo graag een voortrekkersrol om de printsector te vergroenen, samen met de keten. Drie voorbeelden:

Igepa Milieustraat

‘Geef je oude prints een nieuw leven en lever ze circulair in’, zo was te lezen op de banner van de Igepa Milieustraat van Probo. Dat is een gestructureerd retour- en recyclingsysteem waarmee klanten gebruikte printmaterialen op een milieuvriendelijke manier kunnen afvoeren. Afval uit de sign- en printsector, zoals banners, plaatmaterialen en andere printsubstraten, wordt hiermee verantwoord verwerkt. Klanten ontvangen van Igepa retourboxen of containers om restmaterialen te verzamelen. Het ingezamelde materiaal wordt door gecertificeerde partners verwerkt via recycling of energie-terugwinning. Zo minimaliseert Igepa samen met de keten afvalstortingen en ondersteunt het de transitie naar een circulaire printsector.

Flag CiClo®: de schone vlag

Een innovatie van Probo en Georg Otto Friedrich: de eerste biologisch afbreekbare vlag, die 96% minder microplasticvervuiling veroorzaakt dan traditionele polyester vlaggen. Dankzij een revolutionaire finish breekt Flag CiClo microplastics natuurlijk af in bodem en water. De garens en stoffen worden in Duitsland geproduceerd. Flag CiClo biedt dezelfde kwaliteit en levensduur als reguliere vlaggen en is exclusief verkrijgbaar bij Probo.

Nieuw en exclusief bij Probo verkrijgbaar: FlagCiclo, de eerste vlag die vrijwel geen sporen meer in het milieu achterlaat.

Printerieurs met akoestisch PET-Vilt

Door gebruik van harde bouwmaterialen is slechte akoestiek een veelvoorkomend probleem. Met PET-vilt biedt de printprofessional een esthetische én functionele oplossing en maakt hij het verschil met contourgesneden vormen, freesletters en grootschalige prints. Het materiaal is gemaakt van 60% gerecyclede PET-flessen, V-Cut geschikt, brandvertragend en lokaal geproduceerd.

Raiksmuseum en de Printfluencershop

In deze werelden toonde Probo innovaties en kansen die ontstaan nu door AI allerlei grenzen wegvallen. Design wordt zo gemakkelijk als een Insta-post, waardoor iedereen printproducten kan ontwerpen en bestellen. En dankzij AI, AI-agents en tools zoals Canva wordt software ook steeds slimmer.

SignSpine: automatiseer je orderproces

Slim, snel en samen automatiseren: met het AI-gedreven SignSpine automatiseer je eenvoudig je orderproces via een koppeling met je webshop of software. Dat leidt volgens programmeur en ex-signmaker Cees Bolijn tot minder fouten, meer snelheid en meer schaalbaarheid voor je signbedrijf. Zijn beursdemo verraste menig signmaker. De gratis basisversie van SignSpine is beschikbaar sinds 1 juni.

Cees Bolijn tijdens zijn allereerste presentatie van SignSpine, de alles-in-één app voor printprofessionals.

Darkroom & Evolutie van Print

De darkroom inspireerde met fraaie innovaties waarmee Probo voor resellers en hun klanten het verschil maakt:

Neon en haptische print

Probo kocht op de beurs de eerste swissQprint Kudu vlakbedprinter met neon in Nederland. De output van deze machine is vanaf augustus beschikbaar in het productiehuis van Probo, samen met de SEI Mercury platenlaser voor haarscherp lasersnijden. ‘Wij willen de mogelijkheden zoals Haptic, Neon, gekleurde materialen printen, die een SwissQprint Kudu biedt, beschikbaar stellen aan de printprofessionals’, aldus Probo’s commercieel directeur Douwe Pieter van der Galiën.

Zund Q-Line - snelle snijtechnologie

Probo investeert tevens in de nieuwste generatie snijtechnologie: de Zünd Q-Line. Deze machine snijdt tot vier keer sneller dan voorgaande generaties. Zo kan Probo ook bij hoge volumes met korte levertijden de leverbetrouwbaarheid hoog houden.

Het Raiksmuseum in Printing Wonderland belichtte de invloed van AI op onder meer printdesign.

De PrintMarkt

Op de PrintMarkt annex rooftopbar werden nog meer Probo-innovaties getoond:

Whitelabel+

Een programma voor loyale printprofessionals, met geplande livegang in oktober. Met gratis doordeweekse levering op je eigen adres via Probo’s transportdienst ONB, en meer voordelen. Een soort Amazon Prime of Bol Select, maar dan voor resellers in print.

De Print Agenda, in Probo Maps

Probo Maps, op probo.nl, is Probo’s grootste tech-innovatie van de afgelopen tien jaar. Met AI wordt via Probo Maps de productie flexibel beschikbaar gesteld aan printprofessionals. Zij kunnen nu 112 materialen en honderden afwerkingen bestellen met dynamische spoedopties. Door de extra aanlevertijd van 11.30 uur zijn 9 extra materialen nu binnen één werkdag leverbaar.

Een handige tool binnen Probo Maps is Print Agenda. De reseller ziet in één oogopslag welke materialen op welke dagen beschikbaar zijn voor spoedlevering, waarbij hij deze direct vanuit de Print Agenda kan bestellen. Dat betekent sneller schakelen, beter plannen en de klant verrassen met strakkere deadlines en snelle leveringen.

Zes EPSON SC-9100 printers voor foliedruk

Probo kocht op de beurs zes nieuwe Eco-solvent EPSON-printers. ‘In gesprekken met klanten kwamen we tot de conclusie dat we een driesporen strategie nodig hebben om hen goed te faciliteren. Daarom kiezen wij nu voor Eco-solvent, latex en UV-technologie op folies’, aldus Tsjitse de Haan, Manager Productontwikkeling.

De aftermovie van Printing Wonderland

Van idee tot belevingswereld: Printing Wonderland

Vormgever Lammert Wijnsma bracht het concept Printing Wonderland tot leven in een 300 m² grote printattractie op Visualize Expo. De inspiratie kwam uit een Roland Berger-onderzoek naar vier macro-trends in de printmarkt, waarmee printprofessionals aan de slag moeten om toekomstbestendig te blijven. Daaronder de Creator Economy: een wereld waarin makers dankzij AI eenvoudig printproducten ontwerpen en via platforms of eigen merken verkopen.

Lammert Wijnsma, de bedenker van het concept Printing Wonderland.

Elke macro-trend kreeg een eigen ruimte. Zo werden AI en de Creator Economy vertaald naar het Raiksmuseum, en duurzaamheid naar the Greenhouse. De kunst van print werd vertaald naar het Raiksmuseum, waar Lammert zich liet inspireren door Hollandse meesters. ‘Ik koos voor een AI-versie van De Sterrennacht en bewerkte die met warme tinten, zodat de print naadloos overliep van muur naar wand. Zo werd het schilderij een echte beleving.’

Zintuigen prikkelen

Hoe prikkel je alle zintuigen van de bezoeker tijdens de ontdekkingstocht door Printing Wonderland? Samen met productontwikkelaar Tjalling Werkman vertaalde Lammert de eerste schetsen naar complete concepten. Denk aan inspiratie uit de Efteling: een levensechte Durst P5-printer met draaiend doek, blauw UV-licht, printersound en rook. Zelfs maquettes werden gebouwd, zodat ideeën al in een vroeg stadium tastbaar en overtuigend gepresenteerd konden worden.

Printing Wonderland bleek een voltreffer. Vooral het Raiksmuseum was favoriet bij bezoekers, hoeveel ook de Darkroom - inclusief voelmuur met neon- en haptische printtechnieken - veel bewondering oogstte. Wat Lammert het meest bijblijft? ‘De samenwerking met verschillende teams. Van het assortimentsteam tot standbouwer Schokker Producties, en van eventplanner tot productontwikkelaar: iedere twee weken overlegden we met elkaar. Doordat iedereen zo goed op elkaar was afgestemd, konden we echt iets bijzonders neerzetten.’

Tekst: Wim Danhof / Fotografie: Ruud Voest


Wil je het nieuwste PRINTmatters magazine thuis ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering