FESPA Trend Event 2025: Samenwerken, waarde creëren en mislukkingen omarmen
Hoe toekomstbestendig is mijn print- en signbedrijf? Die vraag stond centraal tijdens het FESPA Trend Event 2025 op maandag 8 december. Onder het overkoepelende thema “Together creating a futureproof industry” deelden diverse sprekers hun visie op futureproof ondernemen. De boodschap: Samenwerken, waarde creëren en mislukkingen omarmen.
Ruim 250 professionals uit de branche kwamen bij elkaar in de Midden Nederland Hallen in Barneveld om zich te laten inspireren, te netwerken en van elkaar te leren. Na een welkomstwoord door dagvoorzitter Nicola Ebbink en de introductie van de nieuwe promotievideo van FESPA nam Patrick van der Pijl, oprichter en CEO van strategie- en innovatiedesignbureau Business Models Inc., de eerste keynote voor zijn rekening.
‘De perceptie van waarde wordt gedreven door technologie’
Van der Pijl daagde de aanwezigen uit om na te denken over hoe hun bedrijf er in 2030 uitziet, waar zij hun plek in de keten zien en wat zij nú kunnen doen om hun ondernemingen voor te bereiden op de toekomst. Om zijn verhaal kracht bij te zetten startte hij met een quote van Marshall Goldsmith: ‘What got us here, won’t get us there’. Verander dus wat je doet, als je andere resultaten wilt zien. Vooral ook omdat de waarde die consumenten zien constant verandert. ‘De perceptie van waarde wordt gedreven door technologie’, aldus Van der Pijl.
Hij beschreef de verschillende verschuivingen die bedrijven kunnen maken:
- Van ambacht naar gedigitaliseerde hightech industrie (‘Elk bedrijf is in de kern een IT-bedrijf’)
- Van (print)product naar (probleem)oplossing
- Van project naar platform-abonnement
- Van lineair naar circulair

Elimineren, verhogen, reduceren en creëren
Met hotelketen CitizenM als voorbeeld liet Van der Pijl zien hoe je waarde kunt herdefiniëren door de disruptie van je bestaande businessmodel. ‘Bij CitizenM moet alles moet een 9 zijn, anders snijden ze het eruit. Stop met activiteiten, services en producten die niets toevoegen aan de waarde of klantbeleving.’
Hoe je jouw bedrijf toekomstbestendig maakt, toonde Van der Pijl middels het “Blue Ocean Framework”. ‘Elimineer dus onnodige services & producten, verhoog de kwaliteit en het niveau van standaardisatie, reduceer arbeidsintensiviteit van processen, en creëer toegevoegde waarde.’
Break-outsessies
Na deze keynote konden de bezoekers een keuze maken uit 2 van 8 verschillende break-outsessies.
Dataline
Dirk Deroo, ceo van Dataline, legde in een razendsnelle sessie uit hoe sign- en printbedrijven de komende jaren een radicale transformatie zullen ondergaan onder impuls van data, artificiële intelligentie en doorgedreven connectiviteit. Hij stelde dat een sign- en printbedrijf zonder automatisering binnen vijf jaar gedoemd is tot meer administratie en minder winst, omdat opdrachten gemiddeld kleiner worden, waardoor dezelfde omzet wordt verdiend met meer administratie.

EFI
Wilfred Kleefsman, sales- en development manager bij EFI Inkjet, nam de deelnemers mee langs de megatrends die de printindustrie ingrijpend veranderen. De toekomst van print gaat niet over hoe je inkt op een substraat brengt, maar over ecosystemen waar intelligent, geautomatiseerd, duurzaam en datagedreven wordt geproduceerd. Het optimaliseren van jobs die binnenkomen wordt steeds belangrijker, en Kleefsman ziet een grote toekomst weggelegd voor “smartscheduling”.
ColorBase
Brend Kouwenhoven en Kai Chaplin van ColorBase, het bedrijf achter de door zowel print- als media-leveranciers beschikbaar gestelde ICC-profielen, kondigden een andere werkwijze aan met betrekking tot het kleurmanagement van de grootformaat printproductie. De ICC-profielen worden voor elke print-, RIP- en mediacombinatie afzonderlijk samengesteld. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 1,5 miljoen ICC-profielen in de database opgenomen. De kennis en ervaring die daarmee is opgedaan, wordt nu vertaald in een nieuw product: SmartDock.

Matchmaker4Print
Gebrek aan opvolging, capaciteit- en schaalvergroting en het versterken van het portfolio en de klantbasis: dat zijn volgens Christian Duyckaerts en Pieter Victor de top 3 drijfveren voor fusies en overnames in de sector. De oprichters van het hagelnieuwe Matchmaker4Print (M4P), dat bedrijven adviseert en begeleidt bij fusies en overnames in de grafische sector, legden uit waarom de juiste opvolging, timing en consolidatie - om verder te kunnen groeien - de belangrijkste overwegingen zijn bij fusies en overnames. Ook de keuzes die daarbij komen kijken en de redenen waarom deals slagen of mislukken, kwamen aan bod.
DigiDelta
Matt Manteit, Global Business Development bij DigiDelta, presenteerde een indrukwekkend verhaal over de ontwikkeling van biobased print- en lamineerfolies. Het in Portugal gevestigde bedrijf, dat sinds 1986 bestaat, is van oorsprong een distributeur van printmedia, maar groeide uit tot een van Europa’s meest vooruitstrevende producenten van print- en lamineerfolies. Het begon met de fabricage van folies met een solventvrij lijmsysteem. Inmiddels timmert DigiDelta behoorlijk aan de weg met merken als Decal en Biond als het gaat om meer duurzame, pvc-vrije zelfklevende folies.
Dienstencentrum
‘Steeds vaker wordt certificering als eis gesteld, bijvoorbeeld bij tenders. Certificering kan je dus meer opdrachten opleveren’, legde John Koekenbier, directeur van Dienstencentrum, uit tijdens de presentatie die hij samen met zijn collega Remco Glashouwer gaf. Ook door middel van het beter afstemmen van werkprocessen, vermindering van afval en inzicht in je carbon footprint en energieverbruik kan certificering je onderneming vooruithelpen, vertelden ze.

JamesPro
Richard Todd startte vijftien jaar terug met JamesPro, naast zijn signbedrijf De ReclameStal. JamesPro levert ERP-software die gericht is op de praktijk van het signbedrijf. De laatste jaren is JamesPro verder ontwikkeld als platform waarbinnen leveranciers van de designbranche direct digitaal benaderbaar zijn, waarmee voorraden en prijzen kunnen worden opgevraagd en bestellingen kunnen worden doorgegeven. Todd denkt dat het platform-idee meer mogelijkheden biedt en ook inzetbaar is voor samenwerking en kennisuitwisseling binnen de designbranche.
Credit Alliance
Winst maken is mooi, maar het houdt je bedrijf niet draaiende - cashflow wel. Hoe zorg je via slim creditmanagement dan voor ruimte in je werkkapitaal? Van credit-checks tot slim debiteurenbeheer, van kredietverzekering tot factoring: Geert Amijs, directeur van Credit Alliance, besprak in zijn presentatie een palet aan mogelijkheden om je liquiditeit te verbeteren en je bedrijf sterker en wendbaarder te maken. Daarover meer in een van de eerstvolgende edities van het magazine PRINTmatters.

‘Samen werken, samen mislukken, samen leren, samen slagen’
Na het walking dinner, waarbij volop de mogelijkheid was om te netwerken, werd het programma afgesloten door Paul Iske, zelfbenoemd Chief Failure Officer bij het Instituut van Briljante Mislukkingen.
In zijn keynote maakte de voormalig Chief Innovation van ABN Amro op een toegankelijke manier duidelijk hoe belangrijk mislukkingen (‘mislukte successen’, zoals hij ze zelf noemt) en het maken van fouten zijn voor het bereiken van successen (‘mislukte mislukkingen’). Het recht om (briljant) te mislukken en daarvan te leren is volgens Iske een universeel mensenrecht. Falen blijkt één van de grootste angsten van mensen te zijn, maar trial & error zijn soms de enige manier om progressie te maken. Reflectie is daarbij van belang, legde hij uit.
‘Een Briljante Mislukking is een goed voorbereide poging om waarde te creëren, maar met een andere uitkomst dan gepland en een leereffect’, aldus Iske. Het woord FAIL staat volgens hem dan ook voor “First Attempt In Learning.” Om ook van elkaars fouten te leren heeft hij zelfs een website en een tijdschrift gelanceerd die volledig zijn gewijd aan mislukte projecten.
Een lege plek aan tafel
Iske gaf diverse voorbeelden waaruit blijkt dat projecten om heel verschillende redenen kunnen mislukken. Doordat de oplossing van het probleem een onverwacht ander probleem veroorzaakt bijvoorbeeld. Of door “een lege plek aan tafel”, waarbij een belangrijke partij zoals de eindgebruiker niet betrokken wordt in het proces. Als dat wel gebeurd was, zou het project heel anders zijn verlopen (of nooit van start gegaan zijn).

Van Faalkosten naar Faalopbrengsten
Ja, fouten kosten geld. Maar je kunt er ook heel veel van leren, waardoor je uiteindelijk betere oplossingen ontwikkelt en “van Faalkosten naar Faalopbrengsten” kunt komen. Essentiële vragen die je jezelf en elkaar moet stellen zijn volgens Iske:
- Wat zie je gebeuren?
- Wat gaat er mis?
- Waarom gaat het mis?
- Hoe zouden we dat anders kunnen doen?
- Hoe zouden we dat samen kunnen doen?
‘Innoveren is vooruitzien en implementatie is waardecreatie’, stelt Iske. Hij roept bedrijven dan ook op om ruimte te bieden aan creativiteit (‘improviserend probleemoplossend vermogen’) en het maken van fouten (en die ook met elkaar te delen), om zo innovatie te blijven stimuleren. AI (‘Aanvullende Intelligentie’) kan daarbij ingezet worden, maar de waarde van de mens mag volgens Iske niet onderschat worden. ‘AI weet alles, maar snapt niets. Het heeft informatie, maar jij hebt de ervaring.’
‘We hebben ons best gedaan om er een bijzonder programma van te maken’, zei Eduard Hoogendijk, Directeur van FESPA Nederland, bij aanvang van het evenement. Dat is met deze opzet en invulling zeker gelukt.

Foto boven: Patrick van der Pijl daagde de aanwezigen uit zich een beeld te vormen van hun bedrijf in 2030. (Foto: Pim Ras)
Blijf op de hoogte: ontvang wekelijks de PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox